REISEGLAD: Nysgjerrighet og interesse for fremmede kulturer sørget for at Magnus Christian Ebbesen ble trainee i DNV sommeren 2008 og fast jobb fra august 2009. (Bilde: Tore Stensvold)
PALMESUS: Jobbintervjuet med DNV i fjor ble gjort på telefon fordi Magnus Christian Ebbesen var i Thailand. (Bilde: Tore Stensvold)
FRAMPÅ: Magnus Christian Ebbesen var prosjektleder for NTNU-studentenes bil DNV Fuel Fighter som vant Shell Eco Marathon 2009. Kontaktene i DNV var gode å spille på. (Bilde: Tore Stensvold)

Reiselyst ga drømmejobb

  • Karriere

Arbeidsgivere flest forbinder backpackere med late, langhårete raddiser i skitne klær. Det hindret ikke Magnus Christian Ebbesen fra å dra på jordomseiling og utforske fremmede steder og kulturer.

Et hvileskjær fra NTNU føltes nødvendig. Så søkte han sommerjobb hos DNV.

Hans formelle – og spesielt uformelle – bakgrunn og erfaring ga ham en plass i et studentprosjekt i DNV i fjor sommer.

Så reiste han tilbake til Trondheim og NTNU for å gjøre seg ferdig med masterstudiene. I år ble det fast jobb hos DNV .

Master-hjelp

Kontaktene han knytte hos DNV i fjor sommer kom godt med siste studieår. Takket være dem fikk han DNV med på prosjektet med å lage den mest drivstoffgjerrige bilen i Shell Eco Marathon.

Det førte til konseptbilen DNV Fuel Fighter, som feide all konkurranse til side og seiret i Shell Eco Marathon .

Hans masteroppgave handlet om DNV Fuel Fighter.

– Etter det samarbeidet begynte snøballen å rulle som endte i fast jobb i DNVs avdeling Asset Risk Management, sier Ebbesen.

Det betyr at han skal være med i DNVs internasjonale team som vurderer og håndterer risiko for kunder over hele verden.

Afrika og Asia

Han hadde ikke tenkt på DNV som sin framtidige arbeidsgiver i det hele tatt. I fjor vinter var han i Afrika og fikk nyss om at DNV søkte traineer – eller lærlinger.

– Jeg søkte fra Afrika og ble intervjuet mens jeg var i Thailand, sier han med et flir.

DNV begynte i fjor å ta inn en gruppe studenter med variert bakgrunn og sette dem på en felles oppgave. I skulle 14 studenter skissere framtidas cruiseskipskonsepter.

I år fikk 13 håndplukkede studenter beskjed om å fine skipsløsninger for et til dels isfritt Arktis i 2050. Kampen om å bli en av de 13 var knallhard. Det var over 1100 søkere.





En av mange

Magnus Christian Ebbesen skilte seg nok litt ut i søkerbunken. Svært mye av studietida ble brukt på studentorganisasjonsarbeid.

Han har reist mye og er svært opptatt av fremmede kulturer. Studieretning bærer preg av alt annet enn retning.

– Jeg har kombinert maskin og IT. Jeg har jobbet mye i team og er veldig opptatt av fremmede kulturer. Det er viktig når man skal jobbe i et prosjekt som det å utvikle cruiseskip, sier Ebbesen.

Nå skal hans kunnskap og bakgrunn brukes til risikoberegninger for DNV-kunder og markedsutvikling.

Les også: