Regjeringen vil nå starte det varslede infrastrukturfondet. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

INFRASTRUKTURFOND

Regjeringen setter av 20 milliarder til infrastrukturfond

Startet vei- og jernbanefondet.

I regjeringserklæringen varslet Høyre og Frp at de vil opprette et infrastrukturfond.

Nå foreslår de å skyte inn 20 milliarder kroner som det første kapitalinnskuddet i fondet.

Det ble klart da regjeringen la frem endringsforslagene til statsbudsjettet i dag morges.

Les også: Ser til Østerrike og Avinor for å hente inspirasjon til norske veier

Løfter

I Sundvolden-erklæringen skrev regjeringspartiene følgende om det varslede infrastrukturfondet:

«Etablere et infrastrukturfond på 100 mrd. kroner som bygges opp over inntil 5 år. Avkastningen øremerkes i statsbudsjettet til vei-, jernbane- og kollektivnettet samt bredbånd og IKT-infrastruktur, med forutsigbar og varig finansiering av infrastruktur-investeringene som overordnet mål.»

Også i budsjettforslaget fremgår det at fondet på 100 milliarder skal bygges opp over inntil fem år.

Regjeringen regner med at fondet vil gi avkastning fra og med 2015.

På statsbudsjettet for 2015, vil forslaget til fordeling av midlene mellom vei, jernbane, kollektivtrafikk og IKT komme frem.

Les også: NSBs suksess bekymrer togsjefen

Utsetter veiselskap

Det er knyttet stor spenning til regjeringens planer om et utbyggingsselskap for vei. I budsjettforslaget heter det at: «opprettelse av et vegselskap

med ansvar for utbygging av store samferdselsprosjekter vil øke gjennomføringskraften.»

De som håpet på flere nyheter om selskapet, vil imidlertid bli skuffet. I budsjettforslaget skriver de at «enkelte endringer vil ta mer tid å få på plass». Det gjelder det varslede utbyggingsselskapet.

De skriver at selskapsetableringen må forberedes grundig, og at de nå vil starte dette arbeidet.

Les også: Vil lage bedre asfalt med nanoteknologi

«finansieringssiden må konkretiseres»

Samferdselsdepartementet må blant annet vurdere nærmere konsekvensene for Statens vegvesen av et nytt utbyggingsselskap.

Videre må de avgrense selskapets oppgaver, blant annet hvor mye av veiplanleggingen selskapet skal ha ansvar for og hvilke strekninger som skal inngå i selskapet.

De skriver også at «finansieringssiden må konkretiseres». Regjeringen varsler at de kommer tilbake til Stortinget med saken.

Les også:

Shell: Bensin og diesel kan være utfaset mellom 2050 og 2060

Slik vil Tekna få mer vei og jernbane

De rødgrønne kaller det «vei på avbetaling»...