Fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud fikk onsdag mange spørsmål i Stortingets muntlige spørretime. Her svarer hun på spørsmål i vandrehallen etter spørretimen. (Bilde: Scanpix)

STAT OG KOMMUNE BLIR HELT DIGITAL

Regjeringen satser alt på Altinn

All kommunikasjon i offentlig sektor skal bli elektronisk.

Fornyingsminister Aasrud har ikke ligget på latsiden etter at hun lanserte planene for en norsk Digital Agenda.

Mest papir

Så langt er det kommet noen digitale tjenester, men det meste foregår på den tradisjonelle papirbaserte måten.

Nå er hele regjeringen i gang med Digitaliseringsprogrammet, som skal munne ut i en forvaltning der alt skjer digitalt.

– Justisdepartementet starter med å endre forvaltningsloven, slik at den ikke står i veien for å bruke informasjonsteknologi, sier Aasrud til Teknisk Ukeblad.

Papir er unntaket

Mens vanlige brev er hovedregelen i dag, skal digital kommunikasjon bli kanal nummer én.

Hvis du MÅ ha søknader og andre brev besvart pr. konvolutt, må du be om det.

For næringslivet blir digital kommunikasjon obligatorisk.

Les også: Digital søknad stopper i papirmølla

Oblatene forsvinner

Når det juridiske fundamentet er på plass, kan stat og kommune bygge tjenestene digitalt for fullt.

Et konkret eksempel er at oblatene for betalt veiavgift forsvinner.

Det skal Vegvesenet sjekke digitalt opp mot bilens kjennetegn.

Løsningen er klar fra i år, opplyser Samferdselsdepartementet.

Altinn er grunnmuren

Statsminister Jens Stoltenberg og it-minister Aasrud presenterte byggesteinene på en pressekonferanse onsdag:

  • En ny og felles elektronisk ID for sikker pålogging
  • Altinn som teknisk plattform for tjenestene
  • En offentlig digital postkasse, som er overordnet de private løsningene, som Digipost.
  • Et felles kontaktregister der forvaltningen finner nødvendig informasjon om deg
  • Et knippe felles offentlige registre til hjelp for tjenesteyting, som Folkeregisteret, Matrikkelen og Enhetsregisteret

 

Sjekk detaljene

Her kan du lese alle detaljer om Digitaliseringsprogrammet.

Det finnes allerede tre godkjente løsninger for eID allerede.

Les mer: Velg elektronisk ID selv

Valgfriheten har skapt forvirring og manglende styring. 

Nummer fire er på gang i form av et nasjonalt ID-kort med en elektronisk brikke for sikker pålogging til tjenester på nett.

Justisdepartementet har styringen med dette.

Forsinket

Men kortet er kraftig forsinket, og nå skal det lyse ut et anbud på en midlertidig løsning.

Hva er behovet?

– Vi må sikre oss bedre utbredelse av pålogging til de offentlige tjenestene. Da må vi teste markedet for slike løsninger, sier fornyingsministeren til Teknisk Ukeblad.

Og hvor lenge må vi vente på det endelige nasjonale id-kortet?

– Det har tatt lang tid. Justisministeren har ansvaret for dette, og det er en av tingene hun kommer til å ta tak i. Fremdriften avhenger av budsjettet, og det får vi komme tilbake til, svarer Aasrud.

Altinn-skandalen

Altinn må tåle hard kritikk i en rapport som Det Norske Veritas har utarbeidet på oppdrag for Næringsdepartementet.

Altinn II er siste versjon og en moderne plattform som i utgangspunktet skulle takle strømmen av nye tjenester, slik regjeringen legger opp til med Digitaliseringsprogrammet som ble lansert onsdag.

DNV har imidlertid funnet at plattformen ikke er konstruert for å bygges ut på denne måten.

Skulle vært ferieklar

Det hindrer ikke regjeringen i å satse offensivt på teknologien.

Aasrud understreker at Altinn er en viktig del av grunnmuren.

Den opprinnelige planen var å ha denne teknologiske basisen klar for et mylder av tjenester før sommeren.

– Må løses

– Problemene som nå er oppdaget er helt klart en utfordring. Nå må vi sørge for at plattformen fungerer i tråd med behovene, sier Aasrud.

Satser på Altinn-kopi

Hva er løsningen?

– En løsning kan være at vi lager en kopi av dagens Altinn. På den måten kan vi legge inn flere tjenester uten å få skaleringsproblemer, sier it-ministeren.

Altinn eies av Næringsdepartementet, som jobber med å løse problemene sammen med Brønnøysundregistrene.

Alt i postkassa

I fjor høst kom de første signalene om at staten selv ville ha en digital postkasse for innbyggerne.

Dette blir det sentrale bindeleddet mellom forvaltning og innbygger, og selvsagt næringslivet.

For å sikre at du ikke glemmer å sjekke innholdet, skal du bli varslet med sms eller ordinær e-post.

Verken frist eller budsjett

Digitaliseringsprogrammet er omfattende, men det foreligger verken budsjetter eller tidsfrister.

– Men allerede tirsdag i neste uke skal samtlige statlige toppledere i møte med statsministeren. Her kommer han til å minne dem om de viktige arbeidsoppgavene de har foran seg, sier Aasrud.

Les også: Må digitalisere 20 000 bønder

Gjenbruk gjør it-prosjektene dyrere

NAV hyrer halve It-Norge 

Avhenger av NAV

Hun mener konkrete frister kan være urealistiske.

– Vi må forholde oss til når Stortinget får vedtatt lovendringene. Anbudet på eID tar noe tid. I tillegg er vi avhengig av et større it-prosjekt, som Moderniseringsprogrammet i NAV. Det vil ta tid før dette er ferdig utviklet.

Hva med en prislapp?

– Det spørs hva vi skal regne inn. NAV har sitt program til tre milliarder kroner. Politiets nye it-plattform har vi ikke tall på. Derimot har vi konkrete tall på gevinstene som er å hente ut av en digitalisering, påpeker Aasrud.

Hun sikter blant annet til undersøkelser fra Difi, som viser at det offentlige sender ut 47 millioner brev hvert år, og at hver konvolutt har en kostnad på mellom 7 og 8 kroner.

Ingen innsparing

– Men dette er ikke et innsparingsprogram. Derimot er poenget å få bedre offentlige tjenester, sier statsråden.

På pressekonferansen la statsministeren vekt på at frigjorte ressurser skal brukes til tjenester som omsorg og utdanning.

Les også: Slik skal jernbanen bli digital

Her stoppet Altinn

Altinn avsløres i hemmelig rapport

Posten kutter it-leverandører