IT

Raskere nett uten bredere bånd

Norge med i EU-forskning.

KUTTER: Simula og Universitetet i Oslo deltar i EU-prosjektet som skal redusere forsinkelser i datatrafikken.
KUTTER: Simula og Universitetet i Oslo deltar i EU-prosjektet som skal redusere forsinkelser i datatrafikken. Bilde: colourbox.com
20. feb. 2013 - 10:41

Forskere fra Universitetet i Oslo og Simula deltar i en gruppe bestående av Europas ledende internettforskere som skal gjøre internett raskere uten kostbare investeringer i mer kapasitet.

Utgangspunktet er at mange internettforbindelser ikke trenger mer båndbredde for å bli raskere.

Det som trengs er mindre forsinkelse.

Les også: IT-bransjen raser mot myndighetenes brutte bredbåndsløfter

Smartere kode

Forskerne har allerede en rekke ideer for å redusere forsinkelsen. Disse ideene krever smartere kode i operativsystemet eller nettverksutstyret.

– Dette er et klart tilfelle der det hjelper å jobbe smart fremfor hardt - å utføre smarte programvareendringer, ikke bare gjøre tunge investeringer i mer maskinvare og kapasitet, heter det i en pressemelding fra de norske deltakerne.

Les også: Kan gi bredbånd til Nordpolen

Sjekker protokollene

Hastigheten på internett er i økende grad begrenset av forsinkelser som oppstår når forbindelser opprettes og overføringer begynner. Disse forsinkelsene kommer av at protokollene på internett, de standardiserte prosedyrene som tillater at datamaskiner snakker sammen, må følges.

Det europeiske forskningsprosjektet kalles «Reducing Internet Transport Latency» (RITE) og har fått bevilgninger fra EUs 7. rammeprogram for å levere løsninger de neste tre årene.

Flere detaljer her.

Arbeidet omfatter blant annet en full gjennomgang av protokollene for å unngå at investeringer i maskinvare og kapasitet ikke får noen effekt på den opplevde internetthastigheten.

Så du denne?

Under panseret

– Båndbredde handler bare om hvor mange bits du kan flytte per sekund, mens hastighet handler om hvor lang tid det tar å fullføre en oppgave. Dette avhenger av hvor lang tid det tar for en melding å komme fra A til B, og hvor mange meldingsutvekslinger protokollene krever før en datautveksling kan begynne, forklarer prosjektkoordinator Andreas Petlund fra Simula Research Laboratory.

– Deretter kan det ta mange runder med meldinger, mens datamaskinene forsøker å kartlegge hvor mye kapasitet som er tilgjengelig for oppnå nå en god overføringshastighet. Alt dette skjer under panseret hver gang du klikker på en lenke eller kommer til et nytt område i et nettverksspill, utdyper han.

Les også: Vill vekst i mobil datatrafikk

Prosjektgruppen består av:

  • Simula Research Laboratory, Norge
  • Universitetet i Oslo, Norge
  • Alcatel-Lucent, Belgia
  • BT - British Telecom, Storbritannia
  • Institut Mines-Télécom/Télécom Bretagne, Frankrike
  • University of Aberdeen, Storbritannia
  • Karlstads Universitet, Sverige

Video, finans og gaming

Prosjektet har testmiljøer hos industripartnerne for å prøve ut programvaren som utvikles.

Alcatel-Lucent tester RITEs resultater for å kjøre interaktive videoapplikasjoner på sine bredbåndsprodukter, siden lav forsinkelse er kritisk for naturlig samtale.

British Telecom skal teste prosjektets bidrag til sin Radianz Cloud, en løsning for sikre finanstransaksjoner.

– Ekstremt lav forsinkelse er kritisk for å formidle finanstjenester, og BT ønsker å undersøke om forbedrede internettprotokoller kan utkonkurrere de skreddersydde løsningene for finans, sier teknisk sjef Michael Cooper.

I samarbeid med flere skal Simula teste hvor mye prosjektet kan forbedre opplevelsen i nettverksspill, der millisekunder ekstra forsinkelse kan bety en forskjell mellom liv og død i spillet.

Les også:

Kobler biler på mobilnettet

PST advarer mot gratis minnepinner

Facebook utsatt for sofistikerte hackerangrep  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.