PLASSERING: Radarvarsleren plasseres på et strategisk sted i nærheten av lufthinderet. Øverst VHF-antenne, under radarpaneler med antenner som dekker 360 grader. (Bilde: OCAS)

Radar redder liv

Ocas er nominert til prisen Årets Ingeniørbragd 2006.

Ocas

Etablert: 2000 av to piloter, Morten Mørk og Rolf Bakken.

Eiere: Viking Venture, Teknoinvest, Follum Invest og Startfondet (til sammen 65 prosent). Resten eies av de to gründerne og øvrige ansatte.

Styreformann: Harald Norvik

Antall ansatte:15

Ocas er et system for varsling av lufthindre til alle fly uavhengig av flytype eller nasjonalitet. Krever ingen egen installasjon eller ekstra investering for eiere av fartøyet.

Systemet installeres på eller ved hinderet. Det er designet for så lavt energiforbruk at det kan operere på strømforsyning fra egne solceller, og er dermed uavhengig av ekstern strømforsyning. Trådløs kommunikasjon til en lokal og/eller sentral Ocas kontrollsentral.

Tidligere vinnere

2005: Ulstein Design med X-bow – skipsdesign

2004: Hatteland Computers med sitt lagringskonsept Autostore

2003: Chipcon

2001/2002: Undervannsprosjektet Troll Pilot (Norsk Hydro og ABB)

1900 - 2000:Troll A-plattformen ble kåret til Århundrets ingeniørbragd

Årets Ingeniørbragd 2006

Bedriften/bragden må:

  • Representere en god ingeniørmessig løsning på et teknologisk eller samfunnsmessig problem.
  • Ha lokal, nasjonal eller internasjonal betydning for samfunnet.
  • Rrepresentere en god idé som har vist kommersiell levedyktighet eller samfunnsøkonomisk betydning.
  • Være utført eller sluttført i perioden høsten før/inneværende år.
  • Prisen kan også gå til en person som har gjort et enestående arbeid med eller for teknologi og naturvitenskap i samfunnet i perioden.
  • Produktet eller prosessen må være utviklet i Norge. Utenlandske selskaper kan komme i betraktning hvis det står en nordmann bak utviklingen.

– Vi har laget veldig avansert teknologi som kan redde liv. Det er et stort sprang fra dagens flyvarslingssystem til vårt varslingssystem, forteller sivilingeniør Sigurd Pleym i Ocas. Han setter stor pris på å bli nominert til Årets Ingeniørbragd 2006.

– Unikt prosjekt

Kollisjon med kraftledninger representerer over 10 prosent av alle luftfartsulykker i Norge. Det kan nå bli en saga blott. Norge får i høst sine første kraftspenn utstyrt med radarvarsling.

Den første norske installasjonen ble levert 11. august til BKKs kraftspenn over til Osterøya.

Det var en milepæl for Ocas, som ble etablert for seks og et halvt år siden av pilotene Morten Mørk og Rolf Bakken. Begge hadde opplevd hvor vanskelig det var å se kraftspenn under operativ flyging og ønsket å utvikle verdens første velfungerende og kostnadseffektive varslingssystem for luftfartshindre.

Mørk og Bakken kontaktet Sintef IKT og fikk med seg blant andre brødrene Sigurd og Jan Roar Pleym på laget. Brødreparet har de siste 15 årene jobbet med ulike radarprosjekter og er nå fast ansatt i Ocas.

– Det er kombinasjonen radar og varsling som gjør dette prosjektet unikt. Vi er det eneste miljøet som bygger antennen og gjør alt selv. Teknologisk er vi nå der vi skal være, sier Jan Roar Pleym.

Broren supplerer: – Innenfor radiokommunikasjon er radar det vanskeligste. Det finnes ingen eksisterende standarder, og det gir oss rom til å være kreative. Vi har fått lov til å gjøre ganske så mye, sier Sigurd Pleym. – Vi har klart å bli kvitt radarsnurrebassen og gjort avansert radarteknologi billig.

På spørsmål om hvor mange timer brødrene har lagt ned, kommer det kontant fra Jan Roar Pleym: – Spør kona, det har gått vanvittig mye tid!

Godkjent i USA

Radarsystemet installeres i en mast på eller i nærheten av hinderet. Med en gang radarsystemet oppdager at et fly nærmer seg på kollisjonskurs med hinderet, aktiveres varslingsrutinene. En hovedutfordring har vært å utvikle en tilstrekkelig effektgjerrig radar som kan operere på strømforsyning fra egne solceller uavhengig av ekstern strømforsyning.

– Radaren skulle helst levd på luft og kjærlighet, ler Jan Roar Pleym.

Ocas’ system varsler alle fly uavhengig av flytype eller nasjonalitet. Det krever ingen ekstra installasjon i flyene. Systemet, som har samme navn som bedriften (OCAS = Obstacle Collision Avoidance System), er nå godkjent av luftfartsmyndighetene i Norge, USA og Canada.

Verdensmarkedet

I løpet av høsten skal 11 anlegg installeres. Neste år blir aktiviteten atskillig høyere; hittil har Ocas inngått kontrakter om 56 anlegg, derav seks i USA. Hver installasjon vil koste mellom 600.000 kroner og 1 million kroner, avhengig av hvilken strømforsyning som er påkrevd på det aktuelle stedet.

– Etter mange års utvikling og flere titalls millioner utviklingskroner, er det hyggelig å kunne sette i gang med kommersielt salg i disse landene, sier gründer og adm. direktør Morten Mørk.

Selv skeptiske amerikanerer lot seg begeistre av Ocas.

– Dette produktet har et potensial for verdensmarkedet. Vi har klart å overbevise amerikanske luftfartsmyndigheter på under ett år. Vanligvis tar det flere år, sier Sigurd Pleym.

Andre muligheter

Radarbrødrenes arbeid går nå inn i en ny fase. Fremdeles er det tester som skal kjøres, ting som kan gjøres bedre. Kanskje dukker det en konkurrent opp på markedet som stiller dem overfor nye utfordringer.

– Vi har nådd våre teknologiske mål og er veldig fornøyd med ytelsen. Teori og praksis stemmer, sier Sigurd Pleym.

Ocas ser framover og vurderer nye anvendelser og forretningsområder. Men gründerne ønsker ikke å gå i detaljer ennå.

 

 

– Genialt

– Ocas har utviklet en genial måte å merke luftsfartshindre på, sier Bjarne Pedersen, seksjonsleder for enheten energi og industri i BKK nett. I høst vil BKK få den første Ocas-installasjonen, i tillegg skal selskapet være installatør for Ocas.

– Ocas har kommet frem til en enkel og grei løsning, som løser mange problemer. Varlingssystemet er både enkelt for flygeren og forholdsvis enkelt å montere. Det krever lite vedlikehold, siden systemet er fjernovervåket, sier Pedersen.