KOSTER PENGER: Utbygging av mobile basestasjoner i distriktene er en dyr fornøyelse, minner Telenor om. (Bilde: Sebastien Nogier)

– Prisvedtak truer distriktene

  • IT

Telepriskrangelen

  • Termineringspris er prisen en mobiloperatør kan kreve for å koble en samtale fra en annen operatør til mobilnettet sitt.
  • Satsene bestemmes av Post- og teletilsynet (PT) ut fra aktørenes størrelse, såkalt «asymmetrisk» termineringspris. Dette skal gi mindre aktører muligheter til å konkurrere med de store.
  • På sikt vil PT ha like vilkår for alle. I et vedtak fra november i fjor måtte utfordrerne Tele2 og Network Norway kutte sine termineringspriser med nesten 40 prosent innen juli 2010, mens Telenor måtte kutte prisen med 25 prosent.
  • PT gjorde «alle» misfornøyde, og ble beskyldt for å sette satsene både for lavt og for høyt: Telenor, NetCom, Tele2, Network Norway, TDC, Barablu og konkursrammede MTU klaget alle inn vedtaket til Samferdselsdepartementet.

  • I går kveld, 19. mai, kom svaret fra departementet: PT-vedtaket opprettholdes i stor grad, men Network Norway og Tele2 får ta seg lengre tid enn andre med å senke termineringsprisene.

  • Dette "godet" får selskapene under forutsetning av at de gjør alvor av planene om å bygge ut et tredje mobilnett i Norge.

  • Gjennom det felleseide nettselskapet Mobile Norway har Tele2 og Network Norway startet utbyggingen av et tredje mobilnett. Etter planen skal det dekke 75 prosent av befolkningen.

I et vedtak som ble offentliggjort i går kveld lar Samferdselsdepartementet Tele2 og Network Norway senke sine termineringspriser saktere enn alle andre markedsaktører.

– Vi legger gjennom dette vedtaket til rette for utbygging av et tredje mobilnett i Norge, uttaler statssekretær Geir Pollestad (Sp).

De to selskapenes felles byggeplaner anses som så avgjørende for å oppnå reell konkurranse i det norske markedet, at departementet vil la prisfallet drøye lenger hos Network Norway/Tele2 enn hos alle andre.

Selskapene får dermed større inntekter fra de såkalte termineringsprisene (se fakta) enn det Post- og teletilsynet først vedtok i sine reguleringer.

Les også: – PT bryter loven

– Truer distriktene

STORE TAP: Telenor taper penger på vedtaket, og vil måtte vurdere kostbare utbygginger på nytt, varsler informasjonssjef Atle Lessum i Telenor. Telenor
I klartekst betyr vedtaket at kunder fra andre mobilselskaper, i særdeleshet Telenor og NetCom, i større grad skal være med på å finansiere det nye nettet over mobilregningen.

– Vi er svært overrasket. Dette er en videreføring av et særnorsk reguleringsfenomen om terminering, mens europeiske krefter går i motsatt retning, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor til Teknisk Ukeblad.

Lessum tror departementet har skutt seg selv i foten ved i realiteten å sikre distriktene en dårligere mobildekning i framtida.

– Vedtaket betyr rene overføringer fra oss i 100-millionersklassen, til investeringer som i stor grad dreies mot byer. Vi har selv kostbare utbygginger foran oss i distriktene. Disse må vi nå se over på nytt. Pengene dette vedtaket koster oss, må hentes inn fra et eller annet sted, varsler Lessum.

– Krisemaksimering

Tidligere økonomidirektør i NetCom og i dag telekomanalytiker Tore Aarønæs, synes ikke synd på verken sin tidligere arbeidsgiver eller Telenor.

Tidligere økonomidirektør i NetCom og i dag telekomanalytiker Tore Aarønæs, synes ikke synd på verken sin tidligere arbeidsgiver eller Telenor. TALER MED TO TUNGER: Telenor og NetCom bør huske hvilken melkeku termineringspriser har vært for dem selv, mener Tore Aarønes i Norsk Telecom.

Han minner om at begge selskapene har en årlig bunnlinje «som minner om et lite Lillehammer-OL».

– Om man husker noen år tilbake, blir det selsomt å høre Telenor uttale seg slik. De to store, Telenor og NetCom, har selv så til de grader nytt godt av termineringsinntekter tidligere – gjennom overtaksering fra innkommende samtaler fra fasttelefon. Disse inntektene har kommet rett fra kundene, og jeg anslår dem til å være mellom 25 og 30 milliarder kroner opp gjennom årene, sier Aarønæs til Teknisk Ukeblad.

Han mener både Telenor/NetCom og Network Norway/Tele2 har gjort seg skyldige i krisemaksimering underveis, sistnevnte gjennom hentydningene til at utbyggingen sto i fare.

Les også: Nytt mobilnett i det blå

Vedtaket forteller at departementet prioriterer bedre konkurranse på langt sikt over PTs mer umiddelbare prisreduksjon, mener han videre.

– Helhetsinntrykket er at avgjørelsen fra departementet er riktig, og bra for forbrukerne. Kanskje ikke i dag, men i overmorgen, sier Aarønæs.













– Fjerner usikkerheten

Network Norway nyter aller størst fordel av departementets vedtak, med begrunnelse i at de er en ferskere markedsaktør enn Tele2.

Network Norway nyter aller størst fordel av departementets vedtak, med begrunnelse i at de er en ferskere markedsaktør enn Tele2. I BOKS: Usikkerheten er borte, og byggingen av et tredje mobilnett kan sette fart, mener Network Norway-sjef Arild Hustad.
Selskapet hyller naturlig nok gårsdagens vedtak.

– Samferdselsdepartementet har med sin beslutning fjernet usikkerheten og reetablert den samfunnskontrakten vi påtok oss ved beslutningen om å bygge et tredje mobilnett i Norge, sier konsernsjef Arild Hustad i Network Norway i en kommentar.

Les også: Nytt mobilnett i det blå

– Vi er bunnsolide

Gjennom selskapet Mobile Norway, som eies sammen med Tele2, har Network Norway satt i gang et omfattende investeringsprogram for å realisere ønsket om et tredje mobilnett, opplyser Hustad.

– Vår mulighet til å oppfylle vår del av det vi har beskrevet som en samfunnskontrakt ville blitt vesentlig redusert om vedtaket fra Post- og teletilsynet fikk stå, sier han.

PT: – En seier

Vedtaket bygger stadig på PTs tankegang om at termineringsprisene som helhet skal ned, forskjellen ligger i hvilken takt det skal gå.

Det kan PT-direktør Willy Jensen fint leve med.

– Vi har gjort en annen vurdering for tidsaksen, men vi kan leve med den justeringen som departementet her har gjort. Vi ser på dette som et alt i alt godt vedtak og en seier for vår tenkning i dette spørsmålet, sier Jensen til Teknisk Ukeblad.

Du har tidligere kalt det "prinsipiell galskap" når konkurrentenes kunder betaler andres nett. Hvordan kan dette være en seier?

– Departementet er her ærlige ved at de beskriver at det faktisk er de andre selskapenes kunder som betaler utbyggingen. Det er kanskje fortsatt prinsipielt galt, men noen ganger kan målet hellige middelet. Det gjenspeiles da også i vårt vedtak fra i fjor, hvor det fortsatt lå inne en betydelig skjevregulering, sier Willy Jensen.

Les også om PTs ekomstatistikk: