BLONDINER OG EN ASIAT: Panasonic lot disse damene kaste glans over dagens pressekonferanse. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Premiumlinser fra Panasonic

  • t2

BERLIN: Panasonics administrerende direktør Laurent Abadie gjorde stor entré på IFA-messa i Berlin onsdag.

I Tesla

Han kom like godt kjørende inn på scenen i en gul Tesla Roadster, som Panasonic er involvert i batteriene på.

Men det viktigste var likevel produktlanseringene. Abadie hadde først og fremst med seg selskapets nye «premium»-objektiver Lumix X, som passer til Panasonics micro four thirds-kameraer i G-serien.

ANKOM MED STIL: Panasonics Europa-sjef Laurent Abadie.

Små

Det ene er det minimale 14-42mm/F3.5-5.6 med en vekt på cirka 95 gram, mens zoom-varianten 45-175mm/F4.0-5.6 også er av den relativt lette sorten, med sine cirka 210 gram.

Panasonic hevder selv at det førstnevnte objektivet er omtrent like stort som et 20mm «pancake»-objektiv når kameraet ikke er i bruk.

Sammenlignet med 14-42-objektivet som i dag er standard for G-serien, er det nye objektivet 48 prosent lettere.

Kompakt-3D

Panasonic viste også frem nye Lumix-kameraer som ble lansert for noen dager siden, og annonserte at de jobber med et kompaktkamera med 3D-funksjonalitet.

Det nye kameraet vil bruke to 4x-zoomlinser med «tynn, foldet optikk».

Mer 3D Panasonics Takuya Sugita viser frem selskapets nye 3D-vidunder.

Mer 3D

Videre lanserte de et nytt, avansert videokamera med 3D-funksjonalitet. Kameraet har fått navnet HDC-Z10000, og er kompatibelt med den nye AVCHD Progressive-standarden.

Ifølge Panasonic plasserer Z10000 seg i prosumer-segmentet, altså et sted mellom profesjonelle og forbrukere, og de skryter også av nanobelegget de for første gang har brukt på et videokamera. Det skal gi skarpe og klare bilder.

- Dette vil bringe ny begeistring blant annet til dokumentarer og nyheter, sa Panasonics Takuya Sugita.

Les også:

London-OL skal sendes i 3D