Pitche-konkurransen Lift går av stabelen i DNB-bygget i Bjørvika torsdag. (Bilde: Eirik Helland Urke)

ELEVATOR PITCH

Pitch en idé i heisen, vinn tur til startup-mekka

Ny konkurranse.

LIFT

  • LIFT ble presentert først under Oslo Innovation Week i 2013.
  • Finner sted 8. mai 2014 i DNB-bygget i Bjørvika
  • Åtte grundere skal pitche sine ideer til fire investorer mens de kjører heis.
  • Vinneren får tur og besøk hos grundermiljøene i Tel-Aviv.
  • Konkurransen lages i samarbeid med Teknisk Ukeblad, DNB, PR Newswire og Lingopr.com.
  • Konkurransen blir filmet og resultatet legges ut på TUTV.

Har du en god ide? Tenk om du står i heisen med en investor og du har 30 sekunder på deg for å formidle ideen.

Er investoren interessert får du kanskje realisert idéen din. Gjør du ikke det, trykker investoren på knappen og du må forlate heisen.

Konkurransen og "realityshowet" Lift går av stabelen 8. mai. Her blir åtte teknologigrundere utfordret på en heistur med noen av Norges største investorer.

Grunderne skal legge frem sine idéer på vei til toppetasjen i det nye DNB-bygget i Bjørvika. Vinneren får femdagers tur til Tel-Aviv, et av verdens mest myldrende startupmiljøer.

Mannen i gata

Målet med grunderkonkurransen er å gjenoppdage «Elevator Pitch», et uttrykk brukt mye innenfor innovasjon. Det er en kort oppsummering av en ide til en produkt, teknologi eller en organisasjon.

Navnet kommer fra en forestilling om at en god ide går an å presentere på den tiden en vanlig heistur tar, det vil si mellom 30 sekunder og to minutter.

Norgesansvarlig for PR Newswire Mikael Melin sier at gründere har en tendens til å forelske seg i produktet og har mye lidenskap for det. 

– Mannen i gata, derimot, er ofte opptatt av få løst deres problemet. Vi ønsker å hjelpe gründere å kommunisere mer effektivt og imøtekomme kundens behov, sier Melin.

Les også: Slik får du penger til din idé

Tor Grønsund fra Lingo og Trude Paaske Myrvang fra DNB er blant flere aktører som arrangerer Lift-konkurransen. Eirik Helland Urke

Vil ha de som tenker stort

Fredrik Cassel jobber som investor i Creandum og var blant de første som investerte i musikktjenesten Spotify.  Han sier at de er alltid på jakt etter grundere som tør å tenke stort.

– Vi leter etter dem som har store internasjonale ambisjoner og ønsker å endre og dominere et segment på det globale markedet, sier Cassel, som også skal være med på heisturen i Bjørvika 8. mai.

Han påpeker at en viktig suksessfaktor er store visjoner, men også en tydelig idé.

– Jo lengre man har kommet, jo mer konkret kan man være.

Les også: 10 tips til deg som bruker Spotify på mobilen

En god ide

Kjerstin Braathen, konserndirektør for Bedriftsmarked Norge i DNB sier at innovasjon og nye forretningsidéer legger grunnlaget for et fremtidig norsk næringsliv.

Hun mener det er en rekke faktorer som skal til for å lykkes, for eksempel en god ide.

– Hvis ideen din ikke er unik, må du ha en klar formening om hvorfor kundene skal velge din virksomhet fremfor andre. Det vil si at du må bygge inn noen unike konkurransefortrinn i virksomheten din.

Les også: Fikk E i programmering. Nå lager hun IT-løsninger for byggebransjen

Har du en god ide, får du turen helt opp til toppetasjen i det nye DNB-bygget i Bjørvika.

Personlige egenskaper

Dem andre viktige faktoren for lykkes som grunder er personlige egenskaper.

– Det heter at en god idé er verdt 10 dollar, mens en god gjennomføring er verdt 10 millioner dollar. Når du skal starte en virksomhet er det dine personlige egenskaper som er avgjørende for hvordan gjennomføringen blir.

Hun trekker frem egenskaper som entusiasme, arbeidsvilje og ukuelig pågangsmot sammen med kunnskap, innsikt og faglig dyktighet.

– Andre karaktertrekk er initiativrik, ansvarsfull, har fantasi, er nysgjerrig, strategisk, litt kremmer og kjenner sine egne svake og sterke sider.

Les også: 9 av 10 teknologistudenter får jobb

Tåle trang økonomi

Grundere som vil lykkes må også tåle perioder med trangere økonomi og risiko.

– Denne risikoen må du være villig til å ta og takle. Du kan likevel redusere risikoen vesentlig ved å forberede deg godt. Sjansen for at du skal lykkes med å bygge opp en lønnsom bedrift, er større dersom dine planer er gjennomtenkte og langsiktige.

Braathen sier at kanskje den mest avgjørende faktoren for om man vil lykkes er egen motivasjon.

– Du må virkelig brenne for ideen din, være villig til å jobbe hard og stå løpet ut for å sikre at du klarer å gjennomføre på en god måte.

Les også: Slik må en bedrift være for å tiltrekke talenter

NB: Teknisk Ukeblad er mediapartner for Lift.