Pepper forstår følelser og lærer av interaksjon med mennesker, ifølge selskapet bak roboten. (Bilde: Softbank)

SOFTBANK PEPPER

Pepper skal være den første roboten som forstår følelser

Neste år kommer den for salg.

Det japanske telekom-selskapet Softbank har nettopp annonsert Pepper, en menneskelignende robot som de håper vil bety starten på en revolusjon på linje med introduksjon av PC-en og smartmobilen.

Forstår følelser

Det er det flere årsaker til. For det første er prisen så lav som 2000 amerikanske dollar når den dukker opp i butikkene til neste år (ca 12.000 kroner), for det andre skal Pepper være den første roboten som er i stand til å gjenkjenne menneskelige følelser og agere deretter.

Roboten skal være i stand til å gjenkjenne mer enn 4 500 ord på japansk, og kan lære seg flere ved behov.

Den skal også kunne lære fra menneskelig interaksjon og oppførsel, og dele erfaringene med andre roboter via nettet.

På den måten skal Pepper-robotene raskt bli i stand til å oppføre seg på menneskelig vis, skal vi tro Softbank. Og det er nettopp denne egenskapen som skiller Pepper fra andre menneskelignende roboter, skriver The Verge.

På YouTube kan du se en video av Pepper i aksjon.

Pepper har "fullt utviklede" hender som kan gripe, løfte, peke og stryke.
Pepper har Softbank

Overtar jobben?

Roboten har noe som kan minne om et nettbrett på brystet, og har fullt fungerende armer, hender og fingre. Bena er imidlertid erstattet av hjul. Den skal kunne holde det gående i 12 timer mellom hver gang batteriet må lades.

Ifølge CEO i Softbank, Masayoshi Son, skal Pepper være i stand til å bekle en rekke roller, alt fra barnepasser til butikkpersonale.

Teknologien bak roboten har selskapet hentet fra franske Aldebaran, som Softbank kjøpte seg opp i for en tid tilbake.

Aldebaran har stått bak flere humanoid-roboter tidligere, blant annet den mye omtalte dansende roboten NAO.

Ifølge Engadget skal Pepper dukke opp i butikkene i 2015, i første omgang kun i Japan.

Les også:

– Hver tredje arbeidsplass kan erstattes med en robot

Robot skrev nyhetssak på tre minutter

Big data er ikke bare for de store selskapene