(Bilde: www.weigl.biz)
Den ladbare hybriden Opel Ampera kommer til Norge neste år. Søstermodellen Chevrolet Volt er allerede ute hos forhandlerne i USA. (Bilde: www.weigl.biz)

På jakt etter ny bil?

Det i hvert fall ikke slunken informasjonsmengde som skal ha skylda dersom ikke den norske kjøretøyparken beveger seg i en mindre miljøbelastende retning i tiden som kommer.

Nå melder miljøstiftelsen Zero seg som bilkjøpsrådgivere, med sitt nye nettsted klimabiler.no .

Drivstoffkart

Nettsidene ble lansert i dag, og har som mål å «gi en komplett oversikt over alt forbrukere trenger å vite for å kjøre klimavennlig».

Konkret betyr det at alt som finnes av ladestasjoner og fyllestasjoner for biodrivstoff og hydrogen er plottet i et googledrevet drivstoffkart.

I tillegg finnes ekstensiv oversikt over det meste som finnes, og kommer, av såkalte miljøbiler på det norske markedet. Inkludert priser og tekniske fakta.

Ikke alene

Sammen med Zero står statlige Transnova ansvarlig for de nye nettsidene.

Når det gjelder datagrunnlaget for ladeinfrastrukturen, hentes disse fra databasen Nobil som nevnte Transnova fikk Norstart og Ladestasjoner.no til å utarbeide i fjor.

Les mer i denne saken: Aker Brygge blir elbilmekka

Det finnes også andre kjøperåd for elbiler på nettet. For eksempel har det EU-støttede interregsamarbeidet SÖT (Sundsvall-Östersund-Trondheim) utarbeidet flere elbilguider.

Les blant annet: Ny søt elbilguide

Den ultimate elbilguiden

Telling

For hydrogen-, og biodrivstoffstasjoner er kanskje ikke behovet for en slik kartoversikt altfor presserende, ettersom antallet foreløpig er såpass magert.

De er 4 hydrogenfyllestasjoner, 7 biogasstasjoner, 14 bioetanolstasjoner, 4 B30-stasjoner og 2 B100-stasjoner i landet.

Og når det gjelder antall ladestasjoner, er Klimabiler.no faktisk ikke helt enige med datatilbyderen Nobil om antallet. Førstnevnte hevder at det er 796 eller 795 ladestasjoner i Norge, mens sistnevnte sier at antallet er 807 med til sammen 2 680 ladepunkter (ved årsskiftet).