Torgeir Waterhouse i IKT-Norge langer ut mot IFPI i et åpent brev. (Bilde: Knut Falch / Forbrukerrådet)

– På høy tid å satse på ny teknologi

  • IT

I det siste har debatten rast omkring fildeling og om hvorvidt internettleverandørene har et ansvar for hva kundene gjør på internett.

I retten

Platebransjens representant IFPI står på den ene siden, og i Sverige står fildelingsnettstedet Pirate Bay stilt for retten for å ha gjort opphavsrettslig beskyttet materiale tilgjengelig for allmennheten.

I Norge krevde IFPI at Telenor skulle være nettpoliti overfor sine kunder, noe selskapet sa blankt nei til.

Den norske bransjeorganisasjonen IKT-Norge applauderte Telenors prinsippfasthet, og tar nå saken et hakk videre.

Åpent brev

Prosjektleder Torgeir Waterhouse har nemlig skrevet et åpent brev til norske artister, låtskrivere, øvrige rettighetshavere og andre som jobber med eller er opptatt av musikk.

– IFPI mener antagelig selv at de ikke ønsker å sensurere Internett, men etter vårt syn kan det kalles ikke noe annet når de forlanger at internettleverandører skal stenge tilgangen til nettsteder basert på en vurdering IFPI selv gjør uavhengig av om sensur i seg selv er målet eller ikke, skriver Waterhouse.

Han fortsetter:

– For IKT-Norge er det like opplagt at en internettleverandør ikke er ansvarlig for kundenes nettbruk som det er opplagt at en mobiloperatør ikke har ansvar for innholdet i en sms-diskusjon mellom to tilfeldige mobilbrukere.

Les også: – Pirate Bays virksomhet helt lovlig

Treig på teknologi

Waterhouse peker på et åpenbart paradoks fra platebransjens side.

– Rett som det er forventes det fra teknologimiljøer at brukere og selskaper skal være raske(re) til å ta i bruk ny teknologi. Forventningen som lenge har vært rettet mot platebransjen er opplagt ikke en prematur forventning om at ny teknologi skal tas i bruk. I juni i år er det 10 år siden Napster ble tilgjengelig og gjorde både lovlig og ulovlig fildeling tilgjengelig for helt vanlige internettbrukere.

Waterhouse viser blant annet også til MP3-formatet, som ble godkjent som standard i 1991, Facebook og iTunes.

Jeg vil betale, men får ikke lov

Rettighetsproblematikk

Han lovpriser den svenske musikktjenesten Spotify, som av mange har blitt utpekt som musikkbransjens framtid, og langer ut mot kompliserte rettighetssystemer som legger hindre for fri musikkutbredelse og sist førte til at Spotify måtte fjerne en rekke låter fra biblioteket sitt.

– Det er betydelige problemer med å kjøpe musikk hvis du "oppholder" deg i feil land når du får lyst til å kjøpe musikk, helt enkelt fordi rettighetsregimet i motsetning til både innhold, brukerne og det indre markedet bryr seg om landegrensene. Det er et betydelig paradoks at man kan kjøpe en fysisk CD i en nettbutikk fra hvor som helst i verden, men ofte vil slite dersom man forsøker å kjøpe en musikkfil, skriver Waterhouse.

Spennende fremtid

Han mener at de aktørene som ønsker å være toneangivende må tørre å gå foran og ta i bruk ny teknologi og forretningsmodeller, og oppfordrer myndighetene til å sette av frekvenser i den digitale dividenden til skikkelig mobilt bredbånd.

– Musikkindustrien har definitivt en spennede fremtid, og ikke minst forventer vi en spennende fremtid for digital distribusjon av musikk tuftet på innovativ anvendelse av ny teknologi for å fasilitere nye bruksmønstre og i møte komme nettbrukernes forventninger til lovlige, nyskapende og brukerorienterte tjenester.

Les hele brevet fra IKT-Norge her. (PDF)