PÅ LUFTA: It-minister Rigmor Aasrud kunne starte Norwegians bredbånd i lufta fredag formiddag. (Bilde: Espen Zachariassen)

Online i 12 000 fot

  • IT

Slik fungerer det

  • Flyet kommuniserer til bakken via den geostasjonære satellitten Eutelsat W3A.
  • Trafikken går gjennom et såkalt Network Operation Centre i Grieheim i Tyskland og derfra videre ut på internett.
  • Brukerne og flyene får derfor ip-adresser tilhørende en tysk tilbyder.
  • Frekvensene som er i bruk er (VSAT) 10.7 - 12.75 GHz for mottak og 13.75 - 14.50 GHz for sending.
  • Ombord kobles lap-toper, smarttelefoner og nettbrett opp mot to ordinære trådløsrutere (802.11- a/b/g og n-standarden).
  • SSID’en kalles ”Norwegian Internett Access” og kommuniserer på 2.4Ghz (a/b/g) og 5GHz .

Antenne:

  • Flyets antenne er montert på taket under en radome, en beskyttende kuppel.
  • Antennen kan rotere 360 grader og tilte 90 grader.
  • Den posisjonerer seg ved bruk at flyets egne styresystemer slik at den alltid vet hvor den skal finne satellitten og gi mest mulig stabil forbindelse.


Luftrommet over Sør-Norge: I 12 000 fots høyde foretok fornyingsminister Rigmor Aasrud tirsdag formiddag den formelle åpningen av Norwegians bredbånd om bord i sine fly.

Teknisk Ukeblad er med, og denne artikkelen er publisert fra sete nummer 3D.

Les også:

For næringslivet

– Jeg håper dette skal bidra til økt produktivitet og effektivitet for næringslivet, sa Aasrud før hun gikk frem i cockpit og trykket på bryteren som startet opp ruterne i flyet.

Om bord er medarbeidere hos Norwegian som har jobbet med løsningen de siste to årene, sammen større kunder, politikere og presse. Og de aller fleste er koblet opp på nett med en pc, nettbrett eller en smarttelefon.

– Neste skritt blir underholdning om bord, som direktesendt tv, sier Hans Petter Aanby, direktør for it og forretningsutvikling hos Norwegian.

Les også: Klart for Telenors "superbredbånd"

Her er det nye bredbåndet

Posten lanserer "e-post"

Via satellitt

– Dette er utstyr med sendere og mottakere som skal være avslått i et fly. Hvordan kan mobiltelefoner ”plutselig” være ufarlige for instrumentene om bord?

– Vi har utført veldig mange og omfattende tester på elektromagnetiske forstyrrelser i samarbeid med luftfartsmyndighetene i USA og Europa. Konklusjonen er at dette er trygt og godt utstyr som ikke påvirker instrumenter. Men det er fortsatt slik at mobilen må settes i flymodus. Trikset er deretter å skru på wifi-funksjonen og koble deg på internett, sier Aanby.

Nettforbindelsen foregår via satellitt (se faktaboksen). På flytaket er antennen montert inne i en beskyttende kuppel, kalt en radome. Den har vært en utfordring i seg selv.

– Vi måtte være sikre på at radomen og antennen ikke blir blåst av i 1000 kilometer i timen og skader halepartiet eller andre deler på flyet, sier Aanby.

Ikke telefon, men Skype

Teknisk Ukeblads egen test på den timeslange testflygingen over Østlandsområdet ga et greit inntrykk.

Ordinære nettsider lastet på overkommelig tid.

Kontorprogrammer, som e-post og chattefunksjon på Office communicator opplevdes som stabil.

Fremdeles ikke lov å ringe, men det gikk an å kjøre en telefonsamtale med Skype for Android.

På 21 fly i år

Nettutstyret monteres i alle de nye flyene etter hvert som Boeing 737 800 av den nye utgaven kjøpes inn. I dag er to fly på nett. 11 skal være klare til påske, 21 før nyttår og resten i løpet av neste år.

Prisen på tjenesten er foreløpig null kroner. Håpet er at dette skal trekke flere passasjerer.

– Men den største gevinsten kommer på driftssiden. Vi skal kjøre et eget lukket nett for besetningen, slik at pilotene kan rapportere eventuelle feil og forsyne ingeniørene på bakken med data mens flyet ennå er i luften, sier Aanby til Teknisk Ukeblad.

Les også: – VDSL er ikke superbredbånd

– Fiber ikke bedre enn koaks