En regelendring kan gjøre at samtlige livbåter på norsk sokkel må byttes. Det er uaktuelt, sier Statoil. (Illustrasjonsfoto) (Bilde: Tore Stensvold)

Oljeindustrien rister på hodet av nye livbåtregler

Nesten samtlige livbåter på norsk sokkel må byttes ut eller oppgraderes som følge av nye sikkerhetsregler.

Regelendringene kan gis tilbakevirkende kraft. I ytterste konsekvens kan det bety total utskifting av samtlige livbåter på sokkelen – et sted mellom 470 og 480 livbåter, skriver Stavanger Aftenblad.

– Vi mener det er behov for en ny standard hvor vi forsikrer oss om at det er samme sikkerhetsnivå på alle innretningene. Vi kan ikke ha noe A- og B-lag der ute. Alle må ha samme mulighet til å komme seg bort når evakuering er nødvendig, sier tilsynsdirektør Finn Carlsen i Petroleumstilsynet, Ptil.

Ikke endelig avgjort

De nye reglene kan tre i kraft 1. januar 2015. Reglene kommer etter at det i 2005 ble oppdaget alvorlige mangler ved seks livbåter på plattformene Veslefrikk og Kristin.

Den gang satte Oljeindustriens Landsforening, OLF – nå Norsk olje og gass – i gang det såkalte livbåtprosjektet. Hundrevis av millioner kroner ble brukt til å oppgradere livbåter og utforme en ny bransjestandard – Veritas-standarden. Nå kan denne vise seg ikke å holde mål likevel.

Ptil har ikke landet på noen konklusjon, men er tydelig på at alle installasjoner og innretninger skal ha samme mulighet til evakuering, uavhengig av værforhold.

Video: Se inne i livbåten når den stuper 30 meter

Økonomisk uforsvarlig

Knut Thorvaldsen, direktør for HMS og drift i Norsk olje og gass sier at næringen ikke støtter utkastet til regelverksendringer. Et grunnleggende prinsipp for bransjen har vært at tekniske forskrifter ikke gis tilbakevirkende kraft.

Han mener videre at sikkerhetsregimet er tilstrekkelig gjennom dagens regelverk og at en storstilt utskifting ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlig.

– Sikkerheten på dette området har aldri vært bedre enn den er i dag. Endringene som Petroleumstilsynet foreslår, vil koste veldig mye, men har minimal sikkerhetsgevinst, mener Thorvaldsen.

Uansett hva som blir vedtatt av regelendringer, kommer ikke Statoil til å bytte ut samtlige livbåter. Nye installasjoner får nye livbåter, mens plattformer som allerede er i drift vil få ombygget eksisterende livbåter.

– Teknisk, praktisk og økonomisk mener vi at det ikke er mulig å bytte ut alle livbåtsystemene. Vi har da falt på en tredelt løsning som vi mener ivaretar sikkerhetskravene, sier informasjonssjef Sverre Kojedal i Statoil.

Les også: Stupte 65,1 meter med livbåt