Sveitsiske Cargo Sous Terrain har utviklet et konsept som sender gods i fraktvogner under bakken. (Bilde: Kjersti Magnussen/ Teknisk Ukeblad )

TUNGTRANSPORT

Nytt tunnelsystem skal fjerne lastebiler fra sveitsiske veier

Ubemannede , underjordiske fraktvogner skal frakte gods mellom byer.

For å få lastebiler bort fra bygatene i sveitsiske storbyer, har det sveitsiske selskapet Cargo Sous Terrain utviklet et helt nytt konsept. 

Ideen går ut på ubemannede, underjordiske fraktvogner, som skal frakte gods via et nettverk av tunnelrør under bakken. Det skriver ingeniøren.dk.

Klart i 2030

Selskapet har tatt patent på ideen, og mener det vil være mulig å ha den første delstrekningen klar i starten av 2030. 

Denne strekningen skal gå fra Zürich til de omkringliggende byene, og være 67 kilometer lang. 

Planen er å bygge store distribusjonssentere i byene, og la varene fraktes mellom disse i tunnelene under bakken.

Fra distribusjonssentrene fraktes så varene rundt i byene med små lastebiler.

Kun fornybar energi

Siden fraktvognene skal være automatiske uten behov for sjåfør, skal godset kunne fraktes 24 timer i døgnet. 

Hver vogn skal kunne romme to standard EUR-paller, og gå i opp til 50 kilometer timen. 

Tunnelrørene skal ha en diameter på seks meter, ligge rundt 50 meter under bakken, og drives av 100 prosent fornybar energi fra solceller. 

– Unødvendig satsing

Systemet minner, ifølge Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport, om containertrafikken med tog til og fra Alnabru der distribusjonsbiler overtar og fyller mange kunders gods i samme bil for å frakte det til områder i byen. 

– Hele ideen  er bygget på et prinsipp om containere og samlasting av mange kunders gods i samme bil for å ta varene den siste lenken fram til mottaker. Det er nettopp det containertransporten med tog gjør, hvor altså distribusjonsbilene overtar. Det er som buss i rute, sier han. 

Sæther er svært positiv til å finne alternative løsninger for transport av gods, men mener den sveitsiske løsningen er unødvendig. 

– Det er ikke nødvendig å bygge egne tunneler for å oppnå denne effekten. Dessuten vil omlastkostnaden fra tunneluttak til ny småbil være så stor, at det øker transportkostnaden unødig, sier han. 

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)