Metanhydrat: Metan som siver ut fra havbunnen påvirker ikke bare atmosfæren, men også det marine økosystemet. (Bilde: Kongsberg Maritime)
Deal: Direktør for CAGE, Jürgen Mienert (t.v), og Arild Brevik fra Kongsberg Maritime under kontraktssignering. (Bilde: Kongsberg Maritime)

CAGE

Nye sensorstasjoner skal overvåke metanutslipp på havbunnen i Arktis

Klimaovervåkingen flytter under vann.

Senter for arktisk gasshydrat, miljø og klima (CAGE) skal utplassere to sensorstasjoner på havbunnen i Arktis for å overvåke metanutslipp fra naturlige kilder.

De to autonome undervannsobservatoriene skal leveres av Kongsberg Maritime og plasseres ut på havbunnen ved Svalbard neste år.

Observatoriene er selvforsynte, avanserte sensorsystemer som opererer i 12 måneder uten tilsyn og med kraft fra en batteripakke. Dataene som samles inn sendes via akustiske signaler til havoverflaten.

Pionerprosjekt

– Det er første gang at man skal forske på hele utslippssystemet til metan, fra havbunnen og ut i atmosfæren. For å måle disse utslippene trenger vi en rekke instrumenter som er helt i front av den teknologiske utviklingen, sier Benedicte Ferré, teamleder ved CAGE, som er ansvarlig for observatoriene.

Havobservatoriene skal brukes for undersøkelser relatert til CAGE sin forskning på frosne metanhydrater under havbunnen i arktiske strøk og overvåkning av metangassutslipp fra naturlige kilder.

Gasshydrater: Japansk gjennombrudd i jakten på ny energikilde

Sensorpakker: Kongsberg skal levere to slike havbunnsobservatorier spekket med sensorer på havbunnen ved Svalbard.
Sensorpakker: Kongsberg skal levere to slike havbunnsobservatorier spekket med sensorer på havbunnen ved Svalbard. Kongsberg Maritime

Økosystem

Overvåkning av metan i vann er essensielt for å forstå påvirkningen det kan ha på det marine økosystemet og med tanke på at metan er en drivhusgass.

CO2, havforsuring og sirkulasjon er blant parameterne som overvåkes sammen med overvåkning av det marine livet.

Dataene fra observasjonene vil bidra til å forstå prosesser som foregår i forhold til klimaendringer og endringer under havoverflaten.

Ifølge Ferré var ikke valget av Kongsberg som leverandør vanskelig.

– Vi hadde behov for et selskap som er helt i front teknologisk for å bygge dette pioner-verktøyet. Kongsberg var et bra valg for oss, blant annet som følge av selskapets erfaring innen relevante næringer, sier Ferré.

Les også: Vil bygge observatorier på havbunnen for å forstå "isgassen"

Erfaring: Kongsberg Maritimes erfaring med sensorer og miljødatainnsamling var viktig for CAGE. Skissen viser hvordan et nettverk av sensorer på havbunnen samlet inn data i et prosjekt med Statoil, DNV GL og IBM. Kongsberg

Oljedata

Han sikter da spesielt til et prosjekt Kongsberg utfører sammen med Statoil, IBM og DNV GL.

De har i noen år jobbet med havbunnsovervåking med et nettverk av sensorer. Hensikten er å fange opp data og analysere dette som led i et miljøovervåkingssystem.

– Kongsberg har de siste årene gjennomført flere store R&D-programmer innen subsea miljøovervåkning og sensorteknologi under havoverflaten, hvor prosjektet innen Integrert Miljøovervåkning IEM) med Statoil har vært det mest omfattende, sa Arild Brevik, Business Development Manager i Kongsberg Maritime, under signering av avtalen.

– Observatoriene som leveres til CAGE passer godt inn i porteføljen med konkrete miljøovervåkningsteknologier og vårt miljøteam ser veldig frem mot å sette i gang samarbeidet med CAGE, sa Brevik.

Større prosjekt

Havbunnssensorene inngår i et større prosjekt, som er et samarbeid mellom UiT/CAGE, CICERO og NILU – Norsk institutt for luftforskning.

 Prosjektet heter MOCA, og skal kombinere og koordinere målinger fra skip, fly og på havbunnen, samt fra Zeppelinobservatoriet på Svalbard. De første fly- og skipsmålingene ble gjennomført i sommer.

Les også:

Bli med i verdens nordligste taubane

Norsk petroleum kan få klimasmell

Den farligste klimagassen måles ikke