BYGG

Ny vegværvarsling skal gi bedre kjøreforhold

VINTERVEI: Her fra Statens vegvesens nåværende værstasjon på E39 ved Romarheim.
VINTERVEI: Her fra Statens vegvesens nåværende værstasjon på E39 ved Romarheim. Bilde: Statens vegvesen
Truls Tunmo
6. feb. 2012 - 15:47

Systemet kalles “Vegvær” og er under oppstart med testing i Østfold nå.

Hensikten med prosjektet er å bedre informasjonen om værforholdene langs riks- og fylkesveiene i Norge for både interne og eksterne brukere.

– Prosjektet skal forbedre innsamling av data fra Vegvesenets værstasjoner og i første omgang tilrettelegge informasjon til spesialbrukerne som vinterdriftentreprenører som er vår brukergruppe, sier prosjektleder og meteorolog i Statens vegvesen, Stine Mikalsen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Det blåser ikke mer enn før

Internett

Presentasjon av prognoser i kart og grafer skal kunne gi entreprenørene som jobber med vinterdrift et bedre grunnlag for å gjøre riktig tiltak til rett tid.

Prognosene for veibanetemperatur og veitilstand vil bli presentert på nettportaler for entreprenører og trafikanter.

– Med Vegvær får entreprenørene ytterligere et hjelpemiddel i forbindelse med vinterdrift av veiene. Systemet vil medvirke til bedre kjøreforhold, mindre miljøbelastning og færre ulykker. Ruteplanlegging på bakgrunn av føreforhold, reduserte utslipp fra kjøretøy og i forbindelse med salting og preventive tiltak forut for farlige kjøreforhold, er noen av nyttevirkningene, sier Mikalsen.

FNs klimaforskere: Varsler mer ekstremvær

BEDRE VÆRINFO: Det nye værvarslingssystemet vi nå er i ferd med å innføre, skal gjøre det enklere å drifte veiene vinterstid. Det vil gi bedre kjøreforhold, sier prosjektleder Stine Mikalsen i Statens Vegvesen.
BEDRE VÆRINFO: Det nye værvarslingssystemet vi nå er i ferd med å innføre, skal gjøre det enklere å drifte veiene vinterstid. Det vil gi bedre kjøreforhold, sier prosjektleder Stine Mikalsen i Statens Vegvesen.

Klart i 2013

Vegvær-prosjektet startet i 2008 og parallelt med at det nye systemet innføres, skal det gamle værsystemet være operativt i en overgangsperiode.

– Vi må ivareta det gamle systemet inntil samtlige værstasjoner er blitt fornyet. Det er hver enkelt region i Vegvesenet som har ansvaret for sine egne værstasjoner i forhold til innkjøp og drift. Målet vårt er at alle værstasjonene skal være skiftet ut i løpet av 2013, sier Mikalsen.

Statens vegvesen: Får ferske føreopplysninger

Samarbeidsprosjekt

Prosjektets eksterne samarbeidspartner er i første rekke Meteorologisk Institutt, men også Norges vassdrags- og energidirektorat og Norges Geotekniske Institutt er med.

Prognosemodellen er utviklet av svenske Klimator AB. Vegvær-systemet er nytt i Norge, men har vært brukt i andre land som Tsjekkia og USA.

– Testingen av systemet omfatter produksjon av prognoser for veibanetemperatur og veibanetilstand – om det er tørt, vått, snø, is, snøfokk eller underkjølt regn. Etter testing i Østfold fortsetter vi med testing i Oslo og Akershus, og i tøffe vinterforhold på riksveg 52 Hemsedalsfjellet og E 136 Lesja, sier Mikalsen.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kommuner må betale hvis de gir klimablaffen

Bruker 450 millioner på øde fjellovergang

Derfor blir det flom

TU mener: Uvær krever sikring

Debatt: Hvorfor feiler klimamodellene?

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.