(Bilde: Per Erlien Dalløkken)
JUBEL: Her har Honda-sjef Takanobu Ito nettopp avduket NSX-konseptet til rungende jubel. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Ny NSX får to elmotorer

DETROIT: Det er åpenbart at NSX har mange fans, ikke minst blant de over 5 000 biljournalistene fra 55 land som er til stede i Detroit i disse dager.

Iallfall fikk Honda-sjef Takanobu Ito bilmessens største spontane applaus da han avduket det nye NSX-konseptet.

Var ventet

At NSX, som ikke har vært produsert siden 2005, nå gjør comeback kom naturligvis ikke helt overraskende på dem som har fulgt med.

Ito drøftet i fjor selskapets arbeid med elektrifisering kombinert med en ny sportsbil.

Les mer i denne artikkelen: Sportsbillegende gjør comeback på strøm

Det er ennå såpass tidlig i utviklingen av bilen, som for øvrig ledes av ingeniørene i Hondas amerikanske F&U-avdeling, at det er ikke all verdens av tekniske fakta Honda la fram på pressekonferansen.

FOTO: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Kjøreegenskaper

Det Ito derimot sa, var at det blir en nyutviklet og kraftig midtmontert V6 VTEC i kombinasjon med to elmotorer som driver bilen - og at den fortsatt skal være meget lett.

Slik den originale NSX-en oppnådde sin berømmelse takket være eksepsjonelle kjøreegenskaper, lover Ito at etterkommeren ikke vil gjøre skam på merkevaren.

Et av midlene for å oppnå det, er en ny styringsenhet som distribuerer kraften fra elmotorene på forhjulene i svinger, som Honda kaller "Bilateral Torque Adjustable Control System"

Hybridsystemet har fått det velklingende navnet Sport Hybrid Super Handling All Wheel Drive, forkortes SH-AWD.

FOTO: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Innen tre år

I USA selges Hondas sportsbiler og luksusbiler under merkenavnet Acura, slik at det strengt tatt var Acura NSX concept som ble vist fram.

NSX skal gjøre comeback på markedet i løpet av tre år. Den skal selges globalt og vil dermed også selges med Honda-logo.

Les alle våre nyheter fra North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit på www.tu.no/motor.