INDUSTRI

Ny flytype skal kunne ta deg fra London til New York på en halvtime

«Skreemr».

Skreemr-flyet vil ha en scramjet-motor, fire vinger og kunne nå en hastighet på hele Mach 10.
Skreemr-flyet vil ha en scramjet-motor, fire vinger og kunne nå en hastighet på hele Mach 10. Bilde: Charles Bombardier
Stein Jarle OlsenTestansvarlig
2. nov. 2015 - 19:00

En kanadisk ingeniør med det velklingende navnet Charles Bombardier har utviklet et nytt passasjerflykonsept som skal kunne frakte 75 passasjerer i en hastighet på opptil Mach 10 - altså 10 ganger lydens hastighet eller fem ganger raskere enn en Concorde.

Scramjet

Systemet baserer seg på en såkalt scramjet-motor (supersonic combustion ramjet), som bruker oksygen fra atmosfæren til å forbrenne en energikilde, i dette tilfellet hydrogen.

Det betyr blant annet at flyet ikke trenger å ha med seg flytende oksygen, som igjen gjør flyet lettere og raskere.

Den største utfordringen med scramjet-motorer er at flyet allerede må ha oppnådd fire ganger overlydsfart for at motoren skal kunne komprimere oksygenet utenfra uten bevegelige deler. Det er dobbelt så mye som selv Concorde oppnådde.

Det gjør at scramjet-motorer foreløpig stort sett har vært nevnt i forbindelse med militærdroner og liknende.

Maglev-oppskyting Skreemr-konseptet benytter en magnetisk utskytingsrampe, ikke ulikt japansk maglev-teknologi.
Maglev-oppskyting Skreemr-konseptet benytter en magnetisk utskytingsrampe, ikke ulikt japansk maglev-teknologi.

Maglev-oppskyting

Bombardiers konsept, som har fått navnet Skreemr, må skytes opp fra en magnetisk såkalt "railgun". Den fungerer omtrent som maglev-teknologien japanerne bruker på jernbanen, med et magnetfelt som brukes til å akselerere flyet langs en oppskytningsrampe.

I en artikkel i Globe and Mail forklarer Bombardier at denne rampen må være lang nok til at flyet kan oppnå overlydshastighet uten at passasjerene blir utsatt for enorme G-krefter.

Etter oppskytingen vil to raketter slå inn, og de brenner av flytende oksygen og parafin for å få flyet til Mach 4, hvorpå scramjet-motoren tar over. Denne benytter altså oksygen utenfra til å brenne hydrogen for å drive flyet fremover.

– Det er kanskje mulig å droppe rakettdelen, men det avhenger av to ting: Materialene som brukes for å motstå varmen og trykket på flyet, og akselerasjonen som passasjerene kan tåle.

Med unntak av flydrivstoffet som må til for å drive rakettene vil flyet ellers kunne drives helt fornybart: Både oppskytningsrampen og produksjonen av hydrogen kan potensielt være basert på fornybar elektrisitet.

Ikke alene Slik ser designeren for seg Skreemr-flyet sitt.
Ikke alene Slik ser designeren for seg Skreemr-flyet sitt.

Ikke alene

Dessverre er Skreemr foreløpig bare på konseptstadiet, men Charles Bombardier er ikke den eneste med visjoner for luftfarten.

Airbus lanserte nylig sin egen fremtidsvisjon. Også de ville bruke rakettmotorer for å akselerere flyet opp til overlydsfart, men Airbus-varianten skal fortsatt bruke jetmotorer til å ta av.

Airbus-ingeniørene som søkte om patentet på flytypen så for seg en topphastighet på Mach 4,5 - noe som ville gjøre unna en tur London-New York på rundt én time.

Lockheed Martin presenterte for øvrig et liknende konsept som Bombardiers i 2013. Det var da snakk om et scramjet-fly som skulle kunne nå Mach 6, men planene var da kun for et ubemannet spionfly.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.