STOR ELBIL: Omtrent slik vil den nye femseters stasjonsvognelbilen se ut. Fiat Doblo Electric er navnet. (Bilde: Truls Tunmo)
FRANSKE ELBILER: Sigmund Eriksen har i fem år tatt inn mindre franske elbiler til Norge. Salget går bra for Enviro Elbilsalg i Drammen. (Bilde: Truls Tunmo)

Ny elbil for fem

  • Motor

Drammen: Fiat Doblo Electric er en femseters stasjonsvogn, og rekkevidden er oppgitt til maksimalt 15 mil.

– Det er under gunstige forhold på flatmark. Men bilen greier en lengre distanse enn det elbiler normalt er i stand til fordi den har litiumbatterier, sier daglig leder i Enviro Elbilsalg AS i Drammen, Sigmund Eriksen.

500 biler

I løpet av de fem siste årene har firmaet hans tatt inn ca. 500 mindre elbiler fra Frankrike.

– Vi tar inn Citroën og Peugeot som vi modifiserer til å tåle det norske klimaet. Dessuten har vi et komplett delelager her i Drammen som gjør at vi til enhver tid kan utføre reparasjoner på bilene, sier Eriksen.



Dyr bil

Enviro Elbilsalg er eneforhandler for Fiat Doblo Electric i Norden. Nå gjenstår det å se om bilen blir en suksess her hjemme. For bilen blir dyr.

– Prisen er ikke endelig fastsatt, men den vil ligge mellom 400 000 og 500 000 kroner. Men allerede nå har tre kunder sagt at de er interessert i bilen, og det før de har sett den, sier Eriksen.

Dyr og seinladet

Dobloen er laget med hurtigladingsystem, men foreløpig finnes det ingen slike ladestasjoner i Norge.

Nå tar ladingen seks timer, og i praksis klarer trolig ikke bilen mer enn ca. 8-10 mil på norske veier før den må lades.

De som kjøper en slik bil, bør antakelig både ha mye penger, god tid og en stor porsjon tålmodighet.