FORMULA STUDENT 2014

Norske studenter kappkjører med 115 hesters elmotor

Se video fra førersetet.

Revolve NTNU havnet på en imponerende 8. plass i Formula Student på Formel-1-banen Silverstone i England for to uker siden.

Formula Student er verdens største motorsportsarrangement og ingeniørkonkurranse for studenter. Konkurransen hadde i år 106 deltakende lag fra 38 land.

– Vi er kjempefornøyd med plasseringen. Vi hadde høye ambisjoner, og er fornøyd med å hevde oss helt i toppen i konkurranse med lag fra hele verden, sier kommunikasjonsansvarlig Magnus Buseth, til Teknisk Ukeblad.

Laget ligger for øyeblikket på en 8. plass på resultatlisten, men jobber med å få fjernet en straff på 50 poeng, som de mener er feil. Det vil i så fall gi dem nok poeng til å flyttes opp til 6. plass i konkurransen.

Les også: Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig

I Tyskland

Formula Student utfordrer ingeniørstudenter til å designe, bygge og konkurrere med en enseters racerbil på ett år. Bilen dømmes etter fart, akselerasjon, styreegenskaper og utholdenhet i en rekke tidtester. I tillegg må teamene svare for design, kostnader og forretningsplan.

NTNU-studentenes bil har en elmotor med 115 hestekrefter og skal gå fra 0 til 100 på tre sekunder. Bilen er bygget i karbonfiber og veier 185 kilo.

Nå er laget på vei til Hockenheimring for å konkurrere i den tyske utgaven av Formula Student.

Konkurransen i Tyskland starter i dag, og varer til søndag.

– Vi har jobbet på spreng mellom de to konkurransene for å utbedre og optimalisere bilen. Vi har gjort flere tester, og justert der vi kan, for å kutte noen millisekund av tidene. Vi fikk mye erfaring fra konkurransen i England, så det gjelder å bruke tiden godt. Det forventer vi at de andre lagene også gjør, sier Buseth.

Konkurransen i Tyskland er omtrent like stor som den tilsvarende i England, og flere lag deltar i begge.

Les også:  Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Etter å ha havnet på en imponerende 8. plass i Formula Student i Silverstone i England, er NTNU-laget nå i Tyskland, for å delta i en tilsvarende konkurranse her. Revolve NTNU

Går for pallplass

Laget tar med seg mange erfaringer fra England til Tyskland. De har logger med data fra konkurransen å jobbe med, og har blant annet sett at de kan få motoren til å trekke litt mer strøm, uten å risikere å gå over maksgrensen i konkurransen.

– Og vi fikk tilbakemeldinger fra dommerne i de ulike statiske øvelsene. Det har vi tatt til oss og jobbet med. Vi ønsker å gjøre det bedre i alle disipliner.

Og NTNU-laget jobber for en plassering blant de tre beste.

– Det er fortsatt pallplassering som er målet, men det er vanvittig sterk konkurranse. Det er litt tilfeldigheter inne i bildet også. Men hvis vi fortsatt gjør det sterkt på banen, og har litt flaks, så tror jeg pallen er innen rekkevidde, påpeker Buseth.

Les også: Tesla planlegger superlader-nettverk i Kina

46 ingeniørstudenter fra NTNU var med på årets Formula Student-lag, som havnet på en 8. plass i årets konkurranse i Silverstone i England. Revolve NTNU

Problemer for UiS-laget

Også studenter fra Universitetet i Stavanger deltok i konkurransen i Silverstone. De havnet til slutt på 89. plass.

ION Racing UiS støtte på en rekke problemer med bilen, og de fikk dessverre aldri sjansen til å vise fram sin elracerbil på banen, skriver laget på nettsiden sin.

Les også:

– Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer

Tesla gir fra seg alle sine patenter

Dette er de ivrigste Tesla-kommunene