Anthem of the Seas er det andre som er levert i Quantum-klassen. Det er verdens nest største cruiseskip med et bruttovolum på 167.00 tonn. Norske leverandørrer er med på alle fem skipene i klassen. (Foto: RCCL)

RCCL QUANTUM

Norske leverandører jubler: RCCL bestiller sitt femte «Quantum»-skip

Får en drøss av norske leveranser.

Quantum-klassen:

Quantum of the Seas (2014), Anthem of the Seas (2015), Ovation of the Seas (2016) (Nr 4. vår 2019 og nr. 5 høst 2020)

Rederi: RCL

Verft: Meyer Werft

Lengde: 348 meter

Bredde. 41 meter

Passasjerer: 4180

Mannskap: 1550

Motoreffekt: 67.200 kW

Fart: 22 knop

Store norske leverandører:

Klasseselskap: DNV GL

Thrustere: Brunvoll

Automasjon: Valmet (tidligere Metso)

Renseanlegg: Scanship

Vanntette dører: IMS

Brannvarsling: Autronica

Scrubber: Wärtsilä Hamworthy Moss

I likhet med det første skipet i klassen, Quantum of the Seas, er også det femte spekket med norsk skipsutstyr.

Quantum-klassen er verdens nest største cruiseskip med sine 166.000 bruttotonn og sengeplass til 4180 passasjerer, fordelt på 2090 lugarer. Anthem of the Seas er det andre skipet i klassen, og ble overlevert i april.

Teknisk Ukeblad var med på prøvetur.

Ikke bare lyst

Fortsatt oppgang i cruiseskipsmarkedet er med på å gjøre hverdagen litt lysere for norske skipsutstyrsprodusenter.

I fjor hadde de en omsetning på rundt 80 millioner kroner, som var 10 prosent opp fra 2013. Men utsiktene er dystre, ifølge Menon Business Consulting.

På Verftskonferansen i Ålesund i forrige uke, la de fram en ny rapport som viser at de maritime utstyrsleverandørene er svært avhengig av leveranser til offshoreskip og dermed utviklingen i olje- og gassnæringen globalt.

En god del av leverandørene har imidlertid også en fot innenfor cruise.

Fem bioreaktorer sørger for å rense vannet etter at faststoffe er fjernet fra svartvannet.
RenseanleggScanship-utstyret om bord på Anthem of the Seas. Fem bioreaktorer sørger for å rense vannet etter at faststoffe er fjernet fra svartvannet. Tore Stensvold

Renseanlegg

En av dem er Scanship. Selskapet leverer avløpsrenseanlegg og prosessanlegg for søppelhåndtering til cruiseindustrien.

– Vi skal levere avløpsrenseanlegget til dette femte skipet, med ny teknologi som imøtekommer fremtidige fosfor- og nitrogenkrav for Østersjøen. Leveransen er lik de leveransene vi har til de øvrige fire skip i Quantum-serien, sier administrerende direktør Henrik Badin i Scanship.

Hver av kontraktene er på drøyt 20 millioner kroner.

Scanship avløpsrenseanlegg består av flere enhetsprosesser som biologisk rensetrinn, kjemisk separasjon med flotasjon, partikkelpolering og UV for fjerning av alle bakterier. Alt faststoff som separeres avvannes, tørkes og forbrennes om bord.

Selskapet har fått en solid posisjon i cruisemarkedet, som fortsatt ser vekst.

Dører og automasjon

Et annet selskap som nyter godt av å være inne på leverandørsiden hos RCCL og Meyer Werft, er IMS i Risør. Selskapet leverer vanntette dører, mens Autronica sørger for brannvarsling.

Automasjonssystemet er noe av det mest kompliserte i shippingverdenen. Det er levert av en norsk avdeling av finske Valmet.

Wärtsilä i Moss leverer scrubberne som vasker svovel og partikler ut av eksosen.

Brunvoll i Molde leverer tunnelthrusterne som sikrer de 348 meter lange og 41 meter brede skipene god manøvreringsevne.

Viktig næring

Bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll, sier at det er få som er klar over hvor mye skipsutstyrsleverandørene betyr for landet.

Han viser til Menon-rapporten "Norwegian Maritime Equipment Suppliers 2015 – Key performance indicators and future expectations".

– Årets utstyrsrapport vider at norsk skipsutstyrsnæring er stor, mye større enn mange vet, sier sjef Gørvell-Dahll.

Av den maritime næringens ca. 110.000 sysselsatte, er 21.000 knyttet til skipsutstyr. Av en total maritim omsetning på 500 milliarder kroner, stammer 16 prosent, det vil si 80 milliarder kroner, fra skipsutstyr.

– Skipsutstyr er en veldig stor næring, faktisk større enn sjømat. Det er 21.000 ansatte i skipsutstyr, mot 14.000 i sjømatnæringen. Også målt i omsetning er skipsutstyr større enn sjømat, sa Erik W. Jakobsen i Menon da rapporten ble presentert.