KRAFTIG: Nye Mercedes GL er fem meter lang og to meter bred og veier to tonn. Den skrever elegant over en bekk med vanndyp 600 millimeter og klatrer gjerne i en 45 graders skråning - men beskatningen av effekt gjør bilen temmelig kostbar. (Bilde: MERCEDES)
KRYMPER: Dette er kjempen Audi Q7. Nå får den et yngre søsken, en mellomstor tass som skal hete Q5. Den blir forhåpentlig mer gunstig priset - norske avgifter tatt i betraktning - enn storebror. Med en god turbodiesel på rundt to liter slagvolum (140 hk/100 kW og 350 Nm) bør den kunne bli brukbar i drift også. Om du altså trenger en firehjulsdreven bil til/fra hytten. (Bilde: AUDI)

Norske bileiere CO2-verstinger

  • Motor

En fersk rapport fra European Federation of Transport and Commerce (T&E) viser hvilke europeiske land som har den mest forurensende bilparken.

Klare tall

Sverige er verst med et gjennomsnittlig utslipp på 187 gram CO 2 per kjørte kilometer (2006-tall).

Rapporten inneholder ikke tall for Norge, men ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) spydde den norske bilparken i snitt ut 177 gram CO 2 per kilometer i 2006.

Dermed forurenser bilene i miljølandet Norge, hvis ledende politikere liker å framstå som klimaforkjempere som leder an i kampen for miljøet, femte mest i Europa.

Vi ender på 21. plass.

20 europeiske land, deriblant Tyskland, Storbritannia, Danmark, Spania og Polen, forurenser mindre enn Norge. Aller minst CO 2 slipper bilistene i Portugal ut.

Store biler

– Noe av grunnen kan ligge i at de fleste land i Europa har mange store byer og dårlig plass, noe som gjør at de ikke kan ha like store biler som vi kan, sier Pål Bruhn, avdelingsleder i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Han legger til:

– I tillegg har Norge veldig snørike vintre og følgelig større behov for firehjulstrekk på bilene, noe som fører til større drivstofforbruk og CO 2-utslipp, sier Bruhn.

Torhildur Kristjansdottir, energirådgiver i Norges Naturvernforbund, peker på SUV-bølgen i Norge.

– Norge kommer dårlig ut, og dette er noe vi må jobbe videre med, for eksempel ved å redusere avgiftene på miljøvennlige biler. I Norge har vi mange store og forurensende biler. Slik er det også i Sverige, der Volvo og Saab dominerer bilparken, sier hun.

– Er løsningen en nyere bilpark?

– Vi vil jo ikke oppfordre folk til å gå ut og kjøpe ny bil. Men de som har bestemt seg for å gjøre det, bør skaffe seg mer miljøvennlige biler, sier Kristjansdottir.

Holdt ikke ord

Europeisk bilindustri lovet EU å produsere biler som slipper ut mindre CO 2.

De har ikke holdt hva de lovet, viser en ny rapport.

Neste år

I 1998 forsikret europeiske bilprodusenter EU-kommisjonen om at de skulle produsere biler som slipper ut mindre CO 2.

Innen 2008 skulle utslippene ned til kun 140 gram / kilometer.

Men miljøløftene var bare tomme ord.

Les hele saken: Bilprodusentene brøt miljøløftene