IT

Norske bedrifter tvitrer ikke

Men det er ikke sikkert det har noen effekt, heller.

TAR DET ROLIG: Norsk næringsliv har ikke kastet seg over sosiale plattformer.
TAR DET ROLIG: Norsk næringsliv har ikke kastet seg over sosiale plattformer. Bilde: Colourbox
9. okt. 2013 - 10:39

Snaut 1 av 10 bedrifter med flere enn 10 ansatte benytter seg av mikroblogtjenester som Twitter. Det viser ferske tall i oversikten "Bruk av IKT i næringslivet 2013" fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Her har byrået kartlagt i hvilken grad næringslivet bruker kommunikasjonsmulighetene som de nye plattformene på nettet har å by på.

Og den viser at plattformene er nettopp «nye»: Det store flertallet av bedrifter benytter ikke sosiale medier eller mikroblogger.

Les også: Twitter vil på børs

Facebook mer pop

En wiki er et nettbasert samarbeidsverktøy hvor du kan dele informasjon med andre.

Det finnes et utall slike for ulike temaer og formål. Makrobildet fra SSB viser at bare fem prosent av norske bedrifter benytter et slikt hjelpemiddel.

Derimot er sosiale nettverk mer utbredt. Facebook og Linkedin og flere brukes av 45 prosent av alle foretak med flere enn 10 ansatte.

Andelen øker til 60 prosent i gruppen bedrifter med fler enn 100 ansatte.

Noen bransjer er mer ivrige enn andre. 70 prosent av foretakene innen informasjon og kommunikasjon, finans og hotell og servering bruker slike nettverk.

Her er noen som har gått litt lenger.

Smått med video

Sider som er skreddersydd for deling av multimedieinnhold blir igjen litt fremmed for det norske næringslivet.

Kun 12 prosent gjør nytte av Youtube, Flickr, Picasa og Slideshare.

Fellesnevneren for alle former for sosiale medier er at større foretak bruker slike mer enn de mindre gjør.

Andelen er desidert størst i informasjons- og kommunikasjonsnæringen.

Rekruttering

Hva brukes verktøyene til, når de først er oppdaget?

SSBs oversikt peker på omdømme og rekruttering.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
  • 31 prosent har krysset av for markedsføring av selskapet og sine produkter.
  • 24 prosent forsøker å rekruttere nye medarbeidere med gjennom de nye kanalene.
  • 22 prosent innhenter eller svarer på synspunkt og spørsmål fra kundene.
  • 18 prosent opplever nytten av å bruke sosiale medier til utveksling av synspunkter og kunnskap internt.
  • 13 prosent samarbeider med kunder om utvikling av varer og tjenester.
  • 12 prosent samarbeider med leverandører eller andre partnere.

Les også: 4 teknologier som vil forandre livene våre kraftig

Folkeskikk

De ansatte står rimelig fritt når de bruker mediene på selskapets vegne.

18 prosent oppgir at de har fått på plass mål, regler eller prosedyrer for på dette området. Atferden i disse kanalene er med andre ord mye basert på folkeskikk og sunn fornuft.

It-bransjens egen interesseorganisasjon er ikke overrasket over at mindretallet bruker de digitale plattformene og kanalene i det daglige arbeidet.

Digitalt nav

– Det er foretak som ikke vil ha utbytte av å prøve seg på dette, overhodet. Som de minste bedriftene, der medarbeiderne jobber tett på hverandre hele dagen og ikke har behov for det digitale navet, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier hos IKT Norge.

Han mener det blir feil bare å se på hvor stor andel som bruker sosiale medier. Det er vel så viktig å være bevisst på hva de brukes til.

– Mange virksomheter kunne brukt dem både mer og på bedre måter. Det hjelper ikke å måke ut informasjon på en Facebookside hvis du ikke treffer dem du er på jakt etter, sier Waterhouse.

ADVARER: Internett-direktør Torgeir Waterhouse hos IKT Norge advarer mot leverandører som vil selge keiserens nye klær.
ADVARER: Internett-direktør Torgeir Waterhouse hos IKT Norge advarer mot leverandører som vil selge keiserens nye klær.

En hype

Mange ivrer for raskere utbredelse. Eksperten mener imidlertid at man bør avpasse bruk av disse kanalene avhengig av nytteverdi, som omdømmebygging.

– Det er greit å holde et rolig tempo på dette området, for her er det mange som prøve å selge keiserens nye klær, advarer Waterhouse.

Han sikter til at sosiale medier er en hype, der mange prøver å dytte på deg løsninger du egentlig ikke trenger.

– Du tjener ikke penger på bare å sikre deg 10.000 følgere på Twitter. Det blir som å falle for selgerens budskap om at budbilfirmaet er garantert suksess hvis du kjøper akkurat denne varebilen, illustrerer han.

Her finner du detaljene i SSBs kartlegging.

Les også:

– Dette kan være neste års Apple-produkter

Så mye koster superbredbånd til alle

Superbredbånd til alle  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.