Fra Norsk titaniums stand på Farnborough Air Show. (Bilde: Norsk titanium)

Norsk titanium

Norsk titanium skal lage titandeler for Boeing

Og nå er detaljene for den nye USA-fabrikken klare.

Tre nye leveringsavtaler og en ny fabrikk.

Det er ikke småtterier av nyheter Norsk titanium har offentliggjort på Farnborough-messa i England denne uka.

Selskapet har hovedkontor og teknologisenter på Eggemoen utenfor Hønefoss.

Milepæl

Med egenskaper som kan beskrives med tre ord: Lett, sterkt og korrosjonsbestandig, er titan et attraktivt metall for luft- og romfartsindustrien.

Den nye fabrikken, som nå bygges i USA, gjør dem i stand til å 3D-printe flydeler i titan i industriell skala.

Selskapets tekniske senter på Eggemoen.
Selskapets tekniske senter på Eggemoen. Foto: Norsk titanium

En av de nye avtalene som nå er offentliggjort er inngått med flyprodusenten Boeing.

Norsk titaniums har en patentert metode for additiv tilvirkning av titankomponenter.
Norsk titaniums har en patentert metode for additiv tilvirkning av titankomponenter. Foto: Norsk titanium

I første omgang skal det lages testartikler av det som senere kan bli titankomponenter (Ti-6Al-4V-legering) som inngår i det amerikanske selskapets passasjerfly.

Selv om det altså er mye testing som gjenstår før sertifisering, betegnes den nye kontrakten som en milepæl.

Norsk titaniums additive tilvirkning skal gjøre framstillingen av titandeler langt mer effektiv enn ved tradisjonell maskinering (se video nederst på siden).

Et eksempel de bruker er at det på Boeing 787 finnes en halvkilos titandel som er maskinert ned fra hele 18 kg titan. Det sier seg selv at det kan være mye å spare på redusert godstap.

Flere nye kontrakter

Norsk titanium leverte bare på ett kvartal i 2015 hele 2,4 tonn titanflydeler til forskjellige seritfikasjonstestinger. Og flere skal det altså bli:

«Rapid Plasma Deposition»
«Rapid Plasma Deposition» Foto: Norsk titanium

Tidligere i år inngikk Norsk titanium avtale om å levere testkomponenter til Premium Aerotec til bruk i Airbus A350 XWB.

Norsk Titanium har denne uka også inngått en langsiktig avtale om produksjon av titankomponenter for Mecachrome og deres eksisterende kunder.

Dette franske selskapet er en stor underleverandør i flyindustrien, både skrog-, struktur- og motordeler, og er kanskje mest kjent for å bygge Formel 1-motorer for Renault.

På Farnborough ble det i tillegg annonsert at selskapet har inngått en avtale om å utvikle og produsere titankomponenter for Thales Alenia Space.

Også her er det snakk om å produsere deler for testing og kvalifisering dette året, men Norsk titanium regner med å være i gang med fullskalaproduksjon neste år for selskapet som er blant verdens ledende satellittleverandører. 

Hva slags deler det er snakk om oppgis ikke, utover at den endelige delen veier 3 kg og at den sammenlignet med dagens smidde deler reduserer materialbruken med 50 prosent og ledetiden med et halvår.

400 tonn i året fra 2017

Når det gjelder det den nye fabrikken, har dette vært kjent siden i fjor.

Imidlertid er det nå flere detaljer offentliggjort om anlegget som skal bygges i Plattsburgh, helt nord i delstaten New York, bare fem mil fra Montréal i Canada.

Det skjer med offentlig støtte fra New York og i samarbeid med State University of New York Polytechnic Institute (SUNY). Delstaten bidrar med 125 millioner dollar.

Produksjonsutstyret bygges av Tronrud Engineering på Eggemoen.
Produksjonsutstyret bygges av Tronrud Engineering på Eggemoen. Bilde: Norsk titanium

Norsk titanium har i ti år utviklet sin egen produksjonsteknologi som i nyere tid har fått navnet «Rapid Plasma Deposition» (RPD). Det går ut på å framstille komponentene fra titantråd gjennom plasmasveising i en inert atmosfære (argon) og bygge opp lagvis til opp mot 80 prosent ferdig del.

Det er fjerdegenerasjons RPD-utstyr som nå skal settes opp. I første omgang 20 enheter, hver med en årlig produksjonskapasitet på 22 tonn titankomponenter.

Til sammen får altså fabrikken en kapasitet på over 400 tonn i året når produksjonen starter opp mot slutten av 2017.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)