Utviklingen av Norges nye kampfly F-35 har vært preget av forsinkelser og budsjettoverskrivelser. Lockheed Martin skal etter planen levere de første flyene til Norge alt i 2015. (Bilde: REUTERS)

F-35A

Norges nye kampfly er ennå ikke egnet for realistisk trening

Langt mindre for kamp, går det fram av en fersk rapport.

Forsvaret er ikke bekymret.

Rapporten, som er utarbeidet av Pentagons egen evalueringsenhet (DOT&E), bygger blant annet på opplysninger fra testflygere som har lite pent å si om F-35A-versjonen av det nye kampflyet.

Norge har besluttet å kjøpe 52 fly av denne typen, og de to første flyene skal etter planen leveres alt i 2015. De første operative flyene er lovet i 2017, ni år etter at de ifølge Lockheed Martin skulle ha vært ferdig utviklet og testet.

Les også: Danmark vurderer Eurofighter

Skutt ned

– Manglende sikt bakover vil føre til at man blir skutt ned hver eneste gang, kommenterer en av testflygerne i rapporten.

Det klages også over store problemer med den nyutviklede hjelmen som skal følge flyet, der flygeren skal lese av en rekke instrumenter og data på innsiden av visiret.

Flimring, grønnskjær, forsinkelser i dataoverføring og problemer i mørke er bare noe av det testflygerne klager over.

Les også: Her er F-35 med JSM under vingen

Store begrensninger

20 år etter at man besluttet å bygge det nye kampflyet, og ni år etter at den første prototypen kom på vingene, er det fortsatt svært lenge igjen før det er skikkelig utprøvd, konstaterer rapporten.

Bare en brøkdel av datasystemene er testet, og en stor del av programvaren er ikke engang laget. Batteriene har skapt problemer når temperaturen har falt under 15 plussgrader, noe som ikke lover godt for norske forhold.

Testflygerne får verken gjennomføre realistiske luftmanøvre med flyet, fly det i nærheten av de hastigheter det skal være godt for, eller teste det med våpensystemer om bord.

Det er også fortsatt forbud mot å fly det om natta eller i dårlig vær, og om flyet kommer nærmere tordenvær enn 40 kilometer risikerer det å eksplodere.

– Programmet oppfyller ikke kravene om framdrift når det gjelder pålitelighet, slår rapporten fast.

Les også: Britene lovpriser norsk UAV, men Norge venter

Tekniske problemer

Pentagon-rapporten viser videre at testflygingene blir avbrutt over tre ganger oftere enn det utviklingsprogrammet forutsetter, og at hver sjuende planlagte avgang blir innstilt som følge av tekniske problemer.

Tiden det tar å utbedre feilene er også langt høyere enn forutsatt, viser rapporten videre.

Lockheed Martin reklamerte opprinnelig med at det bare skal ta to timer å demontere og remontere en motor på F-35, mens erfaringene hittil har vist at det i gjennomsnitt tar 52 timer.

– Ingen bekymring

Fra norsk side bagatelliserer man de tekniske problemene ved F-35 og forsikrer om at det går riktig vei.

«Etter mye arbeid har man nå identifisert eller ferdig utviklet løsninger på alle kjente tekniske utfordringer på flyet», slo Forsvarsdepartementet fast i slutten av februar.

Problemer med hjelm og fare for eksplosjon i nærheten av lyn gir ikke lenger grunn til bekymring, fastholdes det fra norsk side.

– Beskyttelse mot lynnedslag har man nå blitt enig om en løsning på, slo nestlederen for det norske kampflyprosjektet, brigader Morten Klever fast.

Norge er heller ikke bekymret over testflygernes tilbakemeldinger om overhengende fare for å bli skutt ned som følge av dårlig sikt.

– Ikke engang i F-16, som gir bedre sikt enn nesten noe annet kampfly, kan flygeren se alt, påpeker oberstløytnant Sigurd Fongen, som mener sensorer og varmesøkende kamera vil sørge for god sikt også bakover.

Les også: Pentagon sender F-35-del tilbake til produsenten

– Kan aldri reddes

Winslow T. Wheeler, som gjennom uavhengige Project On Government Oversight i Washington lyktes med å få fatt i den siste rapporten fra DOT&E, er mindre optimistisk.

– Konklusjonen er helt åpenbar: F-35A er ikke levedyktig, konkluderer Wheeler.

Den erfarne forsvarsanalytikeren har lenge vært en skarp kritiker av F-35 og har påpekt at den endelige versjonen av flyet, selv om utviklingen mot alle odds heretter skulle gå etter planen, ikke på langt nær vil ha de spesifikasjon som Lockheed Martin opprinnelig lovet.

– Flyet har så store feil at det aldri kan reddes, slår Wheeler fast.

Les også: – Det finnes ingen tekniske problemer som vi ikke har en løsning på