Tunnelene som skal danne Ryfast drives tre ganger raskere frem enn tunneler i Chile. (Bilde: Ill. Google Maps / Elisabeth Rodrigues)

RYFAST

Norge: Driver 70 meter tunnel om dagen med 800 mann. Chile: 25 meter med 4800 mann

Chile vil lære av Ryfast-utbyggingen.

RYFAST

  • Ryfast er den nye fastlandsforbindelsen mellom Stavanger og Ryfylke, og blir med sine 14,3 kilometer verdens lengste undersjøiske tunnel, beregnet for biltrafikk.
  • På det dypeste er tunnelen 292 meter under havet, og blir med det det dypeste punktet i verden med personbiltrafikk.  
  • Hele prosjektet består av tre tunneler, Solbakktunnelen mellom Ryfylke og Hundvåg i Stavanger, Hundvågtunnelen mellom Hundvåg og E 39 og Eiganestunnelen mellom to punkter på E 39.
  • Det er det største rene veiprosjektet i Norge noensinne, og skal stå ferdig i 2019.

Samtidig som Norge bygger de tre Ryfasttunnelene på tilsammen 55 kilometer, bygges en 32 kilometer lang tunnel i Chile.

Tidligere i mai var tunneleksperter fra Sør-Amerika på besøk hos Statens Vegvesen for å se på hvordan vi bygget tunneler i Norge.

Seks ganger flere menn

– Effektivitet, og det estetiske når alt er ferdig. Det er den største forskjellen, sier Patricio Beltran. Han er teknisk direktør i selskapet Promat, og var en av de syv tunnelspesialistene fra Chile, Colombia og Peru som besøkte Ryfast-prosjektet forrige uke.

Mens 800 mann bygger 55 kilometer tunnel i Norge, bygger 4800 mann 32 kilometer tunnel i Chile.

– Jeg synes det var veldig interessant å få et innblikk i hvordan dere planlegger og gjennomfører et så stort prosjekt, sier Beltran.

Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen

Nesten tre ganger raskere

Men det er ikke bare antallet mann som skiller prosjektene.

− Antall ansatte på et anlegg og effektiviteten er de største forskjellene mellom Chile og Norge, sier seksjonsleder Øyvind Engelstad i Norconsult.

Mens det i Norge er vanlig å drive mellom 70 og 75 meter tunnel i uken, drives det ikke mer enn mellom 25 til 30 meter i Chile.

Les også: Rapport: Svevetog mellom Oslo og Bergen vil ta mindre enn en time

Vil gjøre som Norge

I tillegg til effektivitet er sikkerheten i norske tunneler noe helt annet enn i chilenske.

– Brannsikkerheten i tunnelene var også lærerikt, og vi fikk inspirasjon til å finne tilsvarende gode løsninger, sier Beltran.

 I Chile bygges det fortsatt mange bruer, men etter dette besøket vil tunneleksperten anbefale at det heller bygger undersjøiske tunneler fremover.

Les også: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge