Oljenæringen har godt omdømme blant nordmenn, viser næringens egen undersøkelse. (Bilde: Øyvind Hagen/Statoil)

Nordmenn positive til oljenæringen

Undersøkelsen til Oljeindustriens Landsforening (OLF) gjennomføres hvert år, og siden 2002 har andelen som svarer at de har et ganske godt eller meget godt inntrykk av industrien, ligget på mellom 80 og 90 prosent.

– 2011 var et godt år for petroleumsnæringen. Et høyt aktivitetsnivå, fortsatt høye energipriser og nye betydelige funn i Nordsjøen og Barentshavet gjør at næringen preges av stor fremtidsoptimisme. Det er derfor gledelig at også det norske folk har et godt inntrykk av olje- og gassindustrien, sier administrerende direktør Gro Brækken i OLF til NTB.

– Historien viser at norske myndigheter har forvaltet ressursene på sokkelen på en fantastisk måte, og dette er det største norske industrieventyret noen gang, fortsetter Brækken.

– Speiler optimismen

Med oljemeldingen «En næring for framtida», høye energipriser og nye funn, går det en bølge av optimisme gjennom petroleumsnæringen. OLF mener denne gjenspeiles i nordmenns oppfatning av industrien.

91 prosent av de spurte mener fremtidsutsiktene for olje og gass er positive. Det er 12 prosentpoeng høyere enn i fjor.

Til sammenligning er 61 prosent optimistiske på fiskeri- og havbruksnæringens vegne, men rundt halvparten mener fremtiden er lys for norsk turisme og innen IKT-sektoren.

Viktig for økonomien

Samtlige av de spurte anerkjenner at olje og gass er viktig for norsk økonomi, og hele sju av ti tror det vil være jobber i denne næringen de neste 50 til 100 årene.

Menn er gjennomgående mer positivt innstilt til oljesektoren enn kvinner, spesielt når det gjelder jobbmulighetene fremover. Åtte av ti menn tror på olje og gass som arbeidsgiver i et langsiktig perspektiv.

Også for de øvrige næringene var menn noe mer positive enn kvinner med tanke på fremtidsutsiktene.

Undersøkelsen er gjennomført av Synovate på vegne av OLF og omfatter 1.325 telefonintervjuer.

– Hjernevasking

En generelt positiv holdning betyr heller ikke at oljebransjen har støtte for alt den gjør, understreker leder Truls Gulowsen i Greenpeace.

– Vi vet blant annet at presset på boring i Lofoten, Statoils involvering i canadisk oljesand og selskapets deltakelse i amerikansk klimalobby er noe mange føler særlig ubehag ved, sier han til NTB.

Mens resten av verden snakker seriøst om fornybar energi, klimakutt og tiden etter oljen, har dette perspektivet i stor grad forsvunnet i Norge, ifølge Greenpeace-lederen.

– Undersøkelsen viser hvor effektivt hjernevaskingen foregår i petroholikerlandet Norge. Årets oljehype har vært ekstrem, og OLF har kjørt en vellykket kampanje for å skjønnmale industrien, sier Truls Gulowsen.