(Foto: Frank Eltman/AP/NTB scanpix)

LAGUARDIA

New Yorks mareritt-flyplass skal bli ny

Se planene.

«Om du tok bind for øynene på noen og tok dem med til LaGuardia, ville de trodd de var kommet til den tredje verden»

Omtrent slik beskrev USAs visepresident Joe Biden flyplassen som ligger mellom Manhattan og bydelen Flushing i New York i fjor.

Sprengt

Nå har Biden og New York-guvernør Andrew Cuomo annonsert planer for en storstilt rehabilitering av LaGuardia, den tredje og minste av flyplassene i New York ved siden av JFK og Newark.

De to sistnevnte er kanskje mer velkjente for nordmenn, ettersom verken SAS, Norwegian eller noen andre europeiske flyselskaper flyr nonstop til LaGuardia.

Flyplassen ble opprinnelig åpnet i 1939, selv om den ikke fikk LaGuardia-navnet (etter New York-borgermester Fiorello La Guardia) før i 1947. Den største terminalen, B, åpnet i 1964.

I dag betjener flyplassen 13 millioner passasjerer i året, selv om den egentlig bare har kapasitet til åtte millioner. Av den grunn sliter den også ofte med store forsinkelser blant annet på grunn av treige bakkeoperasjoner.

Mareritt-patent: Slik vil de stue enda flere passasjerer inn på flyet

Innvendig skal flyplassen bli lys og luftig, med store glassfasader og høyt under taket. Governor Andrew Coumo/Flickr

Fire terminaler skal bli til én

Å navigere på flyplassen kan også være kronglete, ettersom den består av fire terminaler til dels langt fra hverandre.

Det vil det såkalte Airport Advisory Board gjøre noe med ved å rive dagens terminal B og fullstendig rehabilitere terminalene A og C for å få plass til én stor terminal for hele flyplassen.

De vil også bygge den nye terminalen cirka 200 meter nærmere Grand Central Parkway, hovedveien som går rett utenfor flyplassen.

Flygatene vil plasseres slik at de kan nås via hevede fotgjengerbaner som flyene kan takse under, og til sammen skal det gi cirka tre kilometer lengre taksebaner for flyene, noe som igjen vil skape større sirkulasjon og færre forsinkelser.

Les også: Slik blir verdens største flyplass

Planene legger også opp til en ny fergeterminal som skal gjøre det mulig å komme til flyplassen sjøveien. Governor Andrew Coumo/Flickr

Ferge til flyplassen

Rapporten fra flyplass-rådgiverne anbefaler også at rehabiliteringen lager plass til en fremtidig AirTrain-terminal som kan koble flyplassen til subway-systemet i New York og toglinjer på Mets-Willets Point-stasjonen.

De vil dessuten ha en fergeløsning til flyplassen slik at passasjerer kan komme sjøveien, og planene legger også opp til en automatisk trikke- eller monorailløsning som kan frakte passasjerer rundt om på flyplassen. Den nye flyplassen vil også få plass til et hotell med 200 rom.

Rullebanene vil være de samme som i dag, ettersom det korter ned tiden det tar å få planene godkjent. Rapporten peker også på at LaGuardia ble stengt i to dager under orkanen Sandy, og foreslår at kritisk infrastruktur heves fra bakkenivå for å unngå at det skjer igjen.

Les også: Dette er verdens travleste flyplasser

I DAG: Fire terminaler langt fra hverandre gjør det vanskelig å bevege seg. Governor Andrew Coumo/Flickr

Offentlig-privat samarbeid

Rehabiliteringen av flyplassen skal gjøres som et offentlig-privat samarbeid, mens D-terminalen i sin helhet skal rehabiliteres av Delta Air Lines, om planene går i orden.

Prisen for den første halvdelen er anslått til fire milliarder dollar, drøye 30 milliarder kroner.

Arbeidet skal kunne settes i gang allerede tidlig i 2016, og mesteparten av arbeidet skal være ferdigstilt i 2019. 18 måneder senere vil hele prosjektet være ferdig, og flyplassen skal holde åpent gjennom hele rehabiliteringen.

Skanska er for øvrig med i LaGuardia Gateway Partners, konsortiet som både skal designe, bygge, drifte og vedlikeholde flyplassen i 35 år.

Planene avventer nå godkjenning fra New York Port Authority. JFK-flyplassen skal for øvrig også rehabiliteres, men disse planene er foreløpig ikke klare.

Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS