UTE: Flere tusen abonnenter mistet både tale, tekst- og dataforbindelse da en sentral i Oslo falt ut under programvareoppgardering. (Bilde: colourbox.com)

Netcombruddet:
– Godtok ikke oppgradering

  • IT

Både tale, sms og data gikk ned da en sentral i Oslo stoppet opp ved tretiden i natt.

– Vi er i ferd med å oppgradere programvare over hele landet. Hensikten er å få et nett med bedre stabilitet og mer kapasitet, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus hos Netcom.

I stedet ble det null kapasitet for alle kunder i Oslo og Akershus.

Og sms- og dataforbindelsen forsvant over hele landet.

GLEDER SEG: KommunikasjonssjefØyvind Vederhus gleder seg til 11. juli. Det blir rene julekvelden for alle som har lyst på den nye iPhone-modellen i Norge.
Og sms- og dataforbindelsen forsvant over hele landet. Ifølge kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus førte en mislykket oppgradering til det store utfallet for Netcom. NetCom





Ble ikke godtatt

– Den aktuelle sentralen i Oslo fikk problemer etter en planlagt programvare-oppgradering. Arbeidet var en del av en større modernisering i hele vårt nett. Det har gått greit der vi har oppgradert til nå, men i Oslo fikk vi problemer med å få sentralen til å "godta" den nye programvaren, sier Vederhus.





Sluset inn

Først litt før klokken 14 tirsdag var nettet oppe og gikk som normalt.

– Vi fant fort feilen og fikk rettet den. Men det tok tid før alle hadde forbindelsen i orden fordi vi måtte sluse inn noen ad gangen. Skulle vi sluppet alle inn på i én omgang, fryktet vi et nytt utfall, sier kommunikasjonssjefen.





Gransker

Leverandør av systemet er Nokia Siemens Networks.

– Vi kommer til jobbe sammen for å finne ut i detalj hvorfor dette skjedde, sier Vederhus til Teknisk Ukeblad.