IT

Nav: Direktøren har sluttet, 100 medarbeidere er flyttet

Bom. Etableringen av Moderniseringshuset i Oslo, her fra resepsjonen, har så langt ikke gitt ønskede resultater i moderniseringen av it-løsningene i Nav.
Bom. Etableringen av Moderniseringshuset i Oslo, her fra resepsjonen, har så langt ikke gitt ønskede resultater i moderniseringen av it-løsningene i Nav. Bilde: Espen Zachariassen
7. okt. 2013 - 10:36

Moderniserings-programmet

  • Omfattende modernisering av it-løsningene i NAV
  • Tjenestene skal bli selvbetjente
  • Saksbehandlingen skal automatiseres
  • Nav styrer selv prosjektene og har inngått 104 rammeavtaler med 34 leverandører
  • Prosjektperiode 2012 - 2018
  • Budsjett 3,3 milliarder kroner

Dette er spissformuleringene på fremdriften i den store omleggingen til automatiserte og selvbetjente løsninger hos Nav.

Formelt fra den kanten er det snakk om nødvendige grep for å unngå forsinkelser og budsjettsprekk på prosjektet som har en budsjettramme på 3,3 millarder kroner.

Da Teknisk Ukeblad ble orientert av programledelsen i april, var Moderniseringsprogrammet preget av optimisme.

Staben var samlet med 300 hoder i et eget bygg i Oslo, og ny skybasert arkitektur var etablert for å forsyne prosjektet med nødvendige ressurser til utviklingsoppgavene.

Les mer: Bygger IT-plattform for de neste 40 årene

Flaggskip

Det første flaggskipet er en selvbetjent løsning for uføreytelser. Den skal være klar i 2015, i tide til en lovendring som gjør det enklere for mottakere av uføreytelser å jobbe litt ved siden av.

Da kreves en selvbetjent løsning der trygdemottaker får regulert ytelsene fra Nav ut fra hvor mye man jobber.

Nå er dette utviklingsprosjektet skrinlagt i sin opprinnelige form.

Teknisk Ukeblad har fått informasjon om at

  • utviklingen er overtatt av det interne fag- og it-utviklingsmiljøet i Nav
  • et hundretalls mennesker fra Moderniseringsprogrammet er med på flyttelasset
  • moderniseringsdirektør Erik Oftedal har gått av

Les også: – Erna må ta kontroll over offentlig IT

Ny oppskrift

Direktør Ingunn Midttun Godal blir utpekt til å svare når TU ber om informasjon. Hun leder Utviklingssekretariatet, som koordinerer utviklingsaktivitetene i Nav.

Hun kan bekrefte opplysningene.

– Det viste seg å bli mer komplekst enn i forutså å utvikle en ny uføreløsning som skulle integreres med alderspensjonsløsningen, som allerede er oppe og går. I stedet satser vi på å tilpasse denne til uføretjenestene, forklarer direktøren.

Les også: Gjenbruk gjør it-prosjektene dyrere

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vanskelig integrasjon

Problemet ble oppdaget først da utviklerne var begynt å jobbe seg godt ned i utfordringen. Dette var før sommeren. Da vurderte man det hun kaller en ny realiseringsstrategi.

– Det ser ut til å være mer effektivt å flytte prosjektet over til linjen, altså til det ordinære fag- og it-utviklingsmiljøet i Nav. Her finnes det solid kompetanse på alderspensjonsløsningen som kan bidra, sier Midttun Godal.

Dermed er den første leveransen tatt ut av Moderniseringsprogrammet, selv om utvikling av uføretjenesten formelt er en del av arbeidet med å modernisere etaten.

Så du denne? Ny app skal kunne redusere fraværet i skolen

VANSKELIG: Utviklingsdirektør Ingunn Midttun Godal forklare at utviklingen av selvbetjent uføretjeneste viste seg vanskeligere enn først antatt.
VANSKELIG: Utviklingsdirektør Ingunn Midttun Godal forklare at utviklingen av selvbetjent uføretjeneste viste seg vanskeligere enn først antatt.

Faresignalene

– Hvilke faresignaler så dere?

– At det var krevende å få oversikt over helheten. Vi undervurderte kompleksiteten i samspillet mellom alderspensjon og uførepensjon, og mellom uførepensjon og uføretrygd. Behovene for integrasjon var flere og vanskeligere enn først antatt, svarer direktøren.

Dermed var det frykt for å ryke på tid og budsjett.

Nå skal man finne ut om de grepene som er gjort påvirker fremdriften og økonomien. Og man tygger på hvordan det øvrige prosjektet skal organiseres.

Det er dette som på prosjektspråk kalles en konsekvensanalyse.

Les også: It-sjefene orker ikke mer printertrøbbel og glemte passord

Stortinget neste?

Kan programmet bli dyrere? Vil det bli forsinket? Vil Nav trenge mer penger eller raskere bevilgninger? Det er spørsmål som analysen skal gi svar på, anslagsvis om noen uker.

Da blir neste skritt en dialog med Arbeidsdepartementet, og det kan deretter ligge an til en ny runde med behandling i Stortinget.

GIKK AV: Moderniseringsdirektør Erik Oftedal har sluttet.
GIKK AV: Moderniseringsdirektør Erik Oftedal har sluttet.

Enig med sjefen

– Hvorfor gikk Oftedal av som moderniseringsdirektør?

– Med de endringer som er gjort i prosjekt og program i forhold til de opprinnelige planene, ble Nav-direktøren og Oftedal enige om at han skal brukes til andre oppgaver. Han har valgt å gå til en stilling i kunnskapsstaben, sier Midttun Godal.

– Er det et annet uttrykk for at han fikk fyken som toppleder av programmet?

– Nei, det er det ikke.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å kontakte Oftedal to ganger for å få hans versjon av saken. Han har ikke svart.

Det er kjent at han står på søkerlisten til stillingen som ny toppsjef i Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi).

Hans etterfølger heter Inger-Hilde Hillesund, med opprinnelig stillingsbetegnelse programleder hos Nav.

Les også:

Prøveprosjekt: Passasjerer kan filme taxiturer

Se Bergen i gigapiksel-format

Datatyverier gir et utbytte på 700 milliarder kroner  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.