Det blir ikke langt mellom hurtigladerne i Sør-Norge. I Nord-Norge blir det verre.

Grønn kontakt og Fortum bygger 65 nye hurtigladere

Nå skal det bygges 65 nye hurtigladere i Sør-Norge

Men det blir langt mellom laderne i nord.

Enova kunngjør onsdag at de gir 14 millioner kroner i støtte for at Grønn Kontakt og Fortum skal bygge 65 nye hurtigladere til elbil i Sør-Norge. 

Det var de samme to aktørene som stakk av med støttekronene i forrige runde, til å bygge hurtigladere mellom Stavanger over Vestlandet til Tromsø.

To hver femte mil

Snart er alle hurtigladerne fra første utlysningsrunde i fjor til hovedveinettet i Sør-Norge på plass. Den nye, tredje runden supplerer med en rekke nye strekninger (se kart).

De nye hurtigladerne blir kompatible med alle typer elbiler, og elbilister kan benytte ladestasjonene uten å ha abonnement.

Alle hurtigladerne i utlysningen skal være i drift senest 1. november 2017.

Enova stiller krav om to hurtiglademuligheter per 50.–55. kilometer, avhengig av strekning. For å innfri kravet, blir enkelte eksisterende hurtigladestasjoner utvidet. Totalt settes det opp nye hurtigladere på 34 steder, opplyser Enova.

Enovas hurtigladerkart. Veiene i lilla, utlyst i mai, skal bygges av Fortum og Grønn Kontakt. Veiene i blått ble utlyst i september 2015, veiene i oransje ble utlyst i januar i år, mens de i grønt lyses ut nå. Kart: Enova
Enovas hurtigladerkart. Veiene i lilla, utlyst i mai, skal bygges av Fortum og Grønn Kontakt. Veiene i blått ble utlyst i september 2015, veiene i oransje ble utlyst i januar i år, mens de i grønt lyses ut nå. Kart: Enova

Les også: Dette er Norges første taxi-lader

Færre ladere i nord

Enova lyser samtidig ut neste konkurranse om støtte til utbygging av hurtigladere, i Nord-Norge.

– Dette blir et kjempeløft for bruken av elbil i nord. I Finnmark finnes det ikke en eneste hurtiglader i dag, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Finnmark er landets største fylke i areal, og har samtidig minst befolkning og under 150 registrerte elbiler, ifølge Enova klart færrest i landet.

Å kreve minimum to lademuligheter per femte mil som i Sør-Norge hadde ifølge Enova ført til krav om bygging av ladere på værutsatte steder uten bebyggelse, og gitt høye utbyggings- og driftskostnader.

– Satsingen vår er avhengig av at ladeoperatører ser mulighetene i å bygge ut og leverer tilbud. Selv om Enova hadde dekket absolutt alle investeringskostnadene, er signalene fra bransjen at driften kan bli for dyr til at det er lønnsomt å bygge ut hver femte mil. Framfor å risikere å ende opp med ingen utbygging, har vi valgt denne alternative løsningen for å få markedet i gang også i Nord-Norge, sier Kvam.

Les også: Askos nye lastebil har to tonn batterier mellom akslingene

40 nye ladere

Enova legger derfor opp til følgende utbygging: 

  • To lademuligheter per 75 km: E10 Bjerkvik–Å
  • To lademuligheter per 100 km: E6 Nordkjosbotn–Alta–Karasjok
  • To lademuligheter på hver av stedene Masi, Kautokeino, Honningsvåg, Hammerfest, Tana, Varangerbotn, Kirkenes, Vardø og Vadsø

 Det vil gi cirka 40 nye hurtigladere.

– Vi tror dette vil bidra til å danne markedsgrunnlaget som er nødvendig for videre utbygging i Finnmark, sier sier Kvam.

Sør-Norge

I den tredje runden, i Sør-Norge, som Fortum og Grønn Kontakt nettopp vant, bygges det ut hurtigladere på disse strekningene: 

 

Strekning

Nye hurtigladere

Fordelt på antall steder

Utbygger

E18 Oslo–Ørje/Magnor

2

1

Fortum

RV2 Kongsvinger–Elverum

2

1

Fortum

E16 Magnor–Kongsvinger–Kløfta

4

2

Fortum

RV35/E16 Jessheim–Hønefoss–Hokksund

1

1

Fortum

RV4 Oslo–Mjøsbrua

2

1

Fortum

E134 Drammen–Haugesund

10

5

Fortum

RV36 Seljord–Eidanger

2

1

Fortum

RV9 Kristiansand–Haukeligrend

12

6

Fortum

RV13 Jøsendal–Voss

4

2

Fortum

RV5 Lærdal–Florø

6

3

Grønn Kontakt

RV15 Otta–Måløy

12

6

Grønn Kontakt

E136 Dombås–Ålesund

3

2

Grønn Kontakt

RV70 Oppdal–Kristiansund

5

3

Grønn Kontakt

Total

65

34

 

Les også: Denne slår Tesla Model 3 på rekkevidde

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)