Fabrikkåpning: Den nye radiofabrikken som åpnet utenfor Tønsberg kan produsere 50 IXION Maestero hvert skift. Håpet er at det skal trengs utvidelser om ikke lenge. (Bilde: Odd Richard Valmot)

IXION MAESTERO

Nå produseres det radioer i Norge igjen

Med store ambisjoner både for produkter og eksport.

BARKÅKER: Det er lenge siden det ble produsert radioer i Norge. Etter konkursen til Tandberg Radiofabrikk i 1978 har det vært gjort spede forsøk på å gjenoppta produksjon, men uten suksess.

Det har ikke skremt gründer og adm. direktør i T-Radio, Tom Austad, fra å prøve igjen. Nå er Norges nyeste radiofabrikk åpnet på Barkåker utenfor Tønsberg.  

På Harrods

I neste måned starter salget og det skjer ikke her i landet. De første butikkene som får tilgang til produktene er luksusvarehusene Harrods og Harvey Nichols i London.

Vi her på berget må vente en måned til. De første ordrene er allerede i havn og en av de ansatte som tar seg av eksporten er bosatt i London.  

– Vi ser på dette som en arvtaker etter Tandberg Radio. Vi ønsker å føre deres verdier med kvalitet og lydopplevelse videre i en ny digital alder, sier Austad. 
Selskapet har investert over 30 millioner kroner i prosjektet og har holdt på i fem år.  

 – Selvfølgelig kjøper vi mange av komponentene i utlandet, men vi kjøper kostbare komponenter som passer til et kvalitetsprodukt. Det er ikke alltid innmaten står i forhold til utseendet. Det gjør det her, sier Austad. 

IXION Maestero: Den nye norskproduserte radioen som Tom Austad holder opp veier mer enn den ser ut til. Det kan være et kvalitetskriterium, for det indikerer høy vekt på høyttalermagnetene. Og den låter som om det er tilfelle.
IXION Maestero: Den nye norskproduserte radioen som Tom Austad holder opp veier mer enn den ser ut til. Det kan være et kvalitetskriterium, for det indikerer høy vekt på høyttalermagnetene. Og den låter som om det er tilfelle. Foto: Odd Richard Valmot

Han peker på at all utvikling av elektronikk, apper og design er gjort i Norge. Programvaren som styrer radioplattformen er på over to millioner linjer.

Elektronikken bygges av Westcontrol på Notodden og alt sammenstilles på den nye fabrikken på Barkåker. 

– 70 prosent av verdiskapningen i disse produktene skjer i Norge. For å få kalle noe Made in Norway kreves det 60 prosent, sier han.  

Team 

Med seg på laget har han fått et par Tandberg-pensjonister. Det var de to og Austad som klakket ut ideen til den nye radioen. De to erfarne ingeniørene har gitt sine innspill til lydbildet og Bård Eker har stått for designen.

 Resultatet er et produkt som de mener er noe helt for seg selv. Både på design og i ytelse. Og i pris. For dette produktet retter seg ikke inn mot massemarkedet.

Fargerik: Radioen kommer i mange farger. Vil man ha noe spesielt kan man sende inn sitt eget stoff og få den til å matche med gardinene.
Fargerik: Radioen kommer i mange farger. Vil man ha noe spesielt kan man sende inn sitt eget stoff og få den til å matche med gardinene. Foto: Odd Richard Valmot

Dette er lydproduktet for de som er over 45 år, som vil ha noe som skiller seg ut og som ikke har noe imot å bla opp nesten 13 .000 kroner når de finner drømmedingsen.  

– Dette er en glemt gruppe innen markedsføring. De fleste som vil selge produkter retter seg inn mot et ungt publikum og de ser mer på pris enn på kvalitet, sier Austad. 

Radioen 

Det blir kanskje litt for snevert å kalle det nye flaggskipet IXION Maestero for en radio, selv om den har både DAB, DAB+, FM og internettradio. Dette er først og fremst en lydenhet som spiller alt mulig den kobles til.

Derfor er den også utstyrt med alle mulige trådløse og kablede inn og utganger, både digitale og analoge.  

– IXION Maestero kan dekode over 110 ulike lydkodeker og kommer det nye vil vi oppgradere den over nettet. Her vil utviklingen av både appen, det høyoppløselige displayet og programvaren fortsette selv om kunden har kjøpt produktet. Fra starten kan de dekode høyoppløselig 24 bits lyd med 192 kHz samplingfrekvens. I starten viser vi rullende kanalinformasjon fra DAB og DAB+ på skjermen, men snart vil vi oppgradere programvaren slik at den kan vise stasjonenes slideshow om programmene, sier Austad.  

Ikke minst ønsker de å ta opp konkurransen med Sonos, for dette er også et multirom-lydanlegg. Det betyr ikke at man må ha en slik enhet i alle rom. Det holder med en eller to IXION Solo:2-høyttalere i de andre rommene.

Så sender Maestero over den lyden de trenger fra en av kildene. Hver hovedenhet kan levere lyd til syv andre rom.  

Designet innenfra og ut 

 

Allestedsnærværende designer Bård Eker har stått for designen og var til stede på fabrikkåpningen.

Han kom selvfølgelig i sin egendesignede Koenigsegg.  

– Vi har produktdesignen, men det betyr mye mer enn utseendet. Vi begynner innvendig og beveger oss utover og på veien vurderer vi veldig mange muligheter og alternativer. Det gjør vi i tett samarbeid med alle involverte, som de som lager elektronikken. Design er et viktig fundament til de andre funksjonene og selvfølgelig også til selve utseendet, sier Eker. 

Sammen om radio: Radiogründer Tom Austad har fått designhjelp av Bård Eker som møtte opp i egendesignet Koenigsegg. .
Sammen om radio: Radiogründer Tom Austad har fått designhjelp av Bård Eker som møtte opp i egendesignet Koenigsegg. . Foto: Odd Richard Valmot

Ikke rett i mål 

Austad forteller at et slikt utviklingsløp de har gjennomført til produktet er ferdig og fabrikken er produksjonsklar ikke har vært noen rett linje. 

– Vi har gjort en masse feil underveis i utviklingen av en helt ny plattform som vi kan bygge videre på. Og dem har vi lært av. Det er mye billigere å ta smellene i starten enn senere i livsløpet til produktet, sier Austad. 

Han har kullsviertro på radio og lyd på tross av et vell av tilbud som utfordrer tiden vi setter av. 

– Radio og lyd har en unik fordel som TV, strømme-TV, internett og alle andre tjenester som sloss om oppmerksomheten vår ikke har. Du kan lytte på radio og ha både øyne og hender tilgjengelig til andre ting.  

Flott lyd 

Det er ikke lett å si noe om lyden etter et kort møte med IXION Maestero, men vi kan i det minste konstatere at den låter veldig bra.

Bassen som kommer fra en 5,5 tommer høyttaler under kabinettet er veldig kraftig og de to 2,75-tommers mellomtone- og diskanthøyttalerne som sender lyd til hver sin side lyder klokkeklart selv om vi skrur opp lyden til ubehagelig høyt.

Og det er mer igjen på volumkontrollen for dem som ikke er så nøye på levetiden til trommehinnene. 

Funksjonene kan kontrolleres både i appen slik som med Sonos, men IXION har også fått et berøringspanel.

Vanligvis viser det en klokke og informasjon som strømmer fra kanalen, men tar man på det kommer man til grensesnittet for tjenesten som brukes.

De som lytter på digital radio vil kunne velge stasjon direkte fra skjermen i et grensesnitt som gjerne kunne vært utviklet av Apple.  

Vil ha flere produktgründere  

– Vi trenger flere som Tom her i landet. Nå når det går dårlig med oljen trenger vi en masse nye små bedrifter med potensial til å vokse. Husk at vi ansetter ni byråkrater hver dag og noen må betale lønna deres, sier Bård Eker.  

Han mener IXION er akkurat et produkt som markedet trenger. Det er dyrt og det er verd pengene.  

– Det verste du kan gjøre er å designe noe som ser flott ut men som er billig inni og som ikke leverer på opplevelse og i kvalitet, sier han. 

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)