Tesla-sjef Elon Musk på fabrikken i Fremont, California. (Foto: Nancy Pastor)

TESLA SUMMON

Nå kan Tesla parkere seg selv

Ny oppdatering lar bilen kjøre de siste meterne helt alene.

Tesla har sluppet en programvareoppdatering som lar bilene parkere seg selv, og som kan hente en bil fra parkering uten at noen trenger å sitte i førersetet.

Dette er i seg selv ikke nytt, da blant andre BMW tilbyr slik funksjonalitet kalt «remote valet parking» i sin 7-serie. Her er funksjonen integrert i fjernkontrollen, slik at du kan stå på utsiden av bilen for å parkere den i en luke.

Teslas nyhet er imidlertid annerledes på den måten at det er en funksjon du oppgraderer til, og demonstrerer nok en gang at bilene deres er en plattform som kan oppgraderes.

Styr bilen med nøkkelen

Den nye funksjonen kommer med programvareversjon 7.1, og kalles «Summon». Den styres ved hjelp av nøkkelen.

Dersom du har en garasjeportåpner som er kompatibel med Teslas Homelink-system, vil bilen også sørge for å åpne og lukke garasjeporten automatisk.

Dermed kan Tesla-eiere hoppe ut av bilen på utsiden av garasjen, så gjør doningen resten av jobben selv. På samme måte kan bilen stå klar til bruk om morgenen når du skal ut på tur.

Du må selv plugge i laderen

Så er selvfølgelig aberet at bilen ikke kan sette seg selv til lading når du kommer hjem. Har du for vane å gjøre dette, så spørs det åpenbart hvor nyttig funksjonen vil være. I alle fall frem til Tesla introduserer trådløs lading, eller «ladeslangen» som posisjonerer og kobler seg til på egen hånd.

«Summon» er imidlertid ikke begrenset til din egen garasje, og kan brukes andre steder. Føreren må stille bilen inntil 12 meter fra parkeringsplassen med front eller bak mot denne.

Bilen vil så kjøre inn i luken, og stoppe når den detekterer en hindring. Den vil ikke bevege seg mer enn 12 meter.

Automatisk parkering er for øyeblikket ikke tilgjengelig for Tesla-modeller i Norge.

Begrenser Autopilot

Sammen med den nye programvareoppdateringen har Tesla introdusert begrensninger på sin Autosteer-funksjon som lar bilen kjøre seg selv under noen omstendigheter.

Farten kan nå maksimalt være 5 mph (8 km/t) over fartsgrensen på stedet, en begrensning som blant annet gjelder veier uten midtdeler.

Samtidig skal den nye programvaren komme med oppdateringer som gjør Autopilot bedre til å holde feltet når veimerkingen ikke er optimal.

Tesla lanserte sin Autopilot-funksjon i fjor høst, og ga svært mange eiere mulighet til å la bilen kjøre av seg selv. Funksjonen forutsetter at en sjåfør sitter i førersetet, og følger med på veien.

Det har imidertid vært eksempler på førere som har klatret ut av førersetet under kjøring på motorvei.