Premiere: Bosch har avduket sitt nye trådløse ladeprinsipp i form av induksjonslading med spolen bygget inn i batteriet (Bilde: ORV)

BOSCH INDUKSJONSLADING

Nå kan også batteriverktøy lades induktivt

Bosch-verktøy blir helt trådløse.

Hele poenget med batteriverktøy er at de skal være uavhengige av ledning. Men noen ganger må de lades og da må batteriet av og monteres i en lader.

Det har Bosch nå konstruert seg rundt og introdusert et nytt batteri som kan induksjonslades. I stedet for å ta av batteriet og sette det i laderen setter man hele verktøyet på en ladeplate med batteriet ned.

Batteriet kommuniserer med ladeplaten og så starter ladingen. Induktivt.

Sikkert

En utfordring med et likt prinsipp er at laderen må finne ut at det er et verktøy med et induksjonsbatteri og ikke noe annet som står på laderen.

Ellers vil den kunne virke som en induksjons-steketopp som mange har på kjøkkenet, og da kan det blir mildt sagt ganske varmt.

Det å forhindre det og oppdage hva som ligger på ladeplaten har vært den største utfordringen, ifølge Bosch.

TEST: TEST: Små batteridrevne skrudriller

Neppe for alle

Det nye ladeprinsippet gjør at mange vil oppleve at problematikken rundt lading vil bli borte.

Så lenge verktøyet har en naturlig hvileplass på laderen, enten den som er beregnet på skrivebordet, eller i en verktøykasse i bilen, vil det holde seg oppladet.

Men det er selvfølgelig ikke tilfelle for alle. For det første er det ikke alle verktøy som passer på ladeplaten. Driller og andre verktøy passer fint, men det gjør ikke høvler, sirkelsager og andre. Slike er avhengig av vanlige batterier ennå.

Det lover Bosch å rette på. IDet kommer en L-Boxx hvor man kan lade maskinen og et  ektra barreri der de ligg i kofferten ved å sette den i en krybbe i en håndverkerbilen. Det er den lademekanismen Bosch har mest tro på. Det vil fjerne all ladeangst for håndverkerne.

 

TEST: Duger markedets minste sirkelsag?

Trådløst batteri: Det nye batteriet som kan induksjonslades ser ut som hvilket som helst av de vanlige verktøybatteriene til Bosch. Ladeplaten har lysdioder som viser ladetilstanden til batteriet. I tillegg kan man få en ramm esom gjør det lettere å sette fra seg verktøyet på ladeplaten.
Trådløst batteri: Det nye batteriet som kan induksjonslades ser ut som hvilket som helst av de vanlige verktøybatteriene til Bosch. Ladeplaten har lysdioder som viser ladetilstanden til batteriet. I tillegg kan man få en ramme som gjør det lettere å sette fra seg verktøyet på ladeplaten. Bosch

2 amperetimer

Ladespolene og elektronikken i batteriet tar også plass. Derfor er kapasiteten redusert i forhold til de vanlige batteriene. I dag kan man få de vanlige 18 volt-batteriene på hele 5 Ah. Det er en formfaktor som Bosch introduserte i 2007. Den gangen var den maksimale kapasiteten på 2,6 Ah.

Det nye induksjonladede batteriet er omtrent like stort som et på 5 Ah, men litt lettere, og har en kapasitet på 2 Ah.

De som dette batteriet passer for trenger vel heller ikke mer, for litt av poenget er at det skal være så lett å sette fra seg verktøyet på laderen at det holdes toppet opp hele tiden.

For brukere som skal farte rundt med verktøyene er nok høy kapasitet bedre enn induksjonslading.

TEST: TEST: Driller til boring i mur og stein

Som en tannbørste: Det nye batteriet, som kan benyttes på rundt 150 ulike verktøy med 18 volts spenning lades på samme måte som en elektisk tannbørste. Men over med 50 ganger større strømstyrke
Over sommerenSom en tannbørste: Det nye batteriet, som kan benyttes på rundt 150 ulike verktøy med 18 volts spenning lades på samme måte som en elektisk tannbørste. Men over med 50 ganger større strømstyrke. Bosch

Over sommeren

De nye batteriene kommer til høsten. Prisen vil faktisk være litt lavere enn for batteriene med høyest kapasitet. Batteriene er helt kompatible med alle de andre i 18 volt-serien, og kan brukes om hverandre.

Har man ikke induksjonsladeren for hånden kan de også lades på vanlig måte i en kontaktlader.

Det er sannsynlig at Bosch kommer til å videreutvikle induksjonslading i årene fremover. Men de vil også fortsette å øke kapasiteten. Det nye 5 Ah-batteriet blir ikke det siste spranget.

De ser for seg stadig mer strøm i den samme formfaktoren, helt opp til 8 Ah. Etter det må de gjøre noe med litiumionekjemien, men selv åtte vil ikke være siste stopp.

Les også:

Professorens batteri kan bli like stort som en enebolig

Denne bussen har fire tonn batterier

Rivaler innen trådløs lading kniver om å få lade mobilen din