Nito krever nå at Statoil skal velge norske leverandører til sine prosjekter. (Bilde: Colourbox)

NITO

Nå er Nito så bekymret at de krever norske leverandører til Statoils prosjekter

Frykter at norsk kompetanse skal forvitre.

President i Nito, Trond Markussen, som representerer mellom 70 000 og 80 000 teknologer og ingeniører, går nå åpent ut og krever at Statoil skal velge norske leverandører til sine prosjekter.

– Vi er bekymret for at kompetansen hos norske leverandører skal forvitre hvis ikke utviklingen snus, sier Markussen i en melding.

Det vises til at Statoil har varslet betydelig reduksjon i antall vedlikeholdsprosjekter på norsk sokkel, da kostnadsnivået er så høyt.

Les også: NITO frykter at Statoil-kutt rammer leverandører

Kritisk til Asia-kontraktene

Nito skriver i meldingen at de er redde for hva kuttene betyr på sikt.

– Vi ser allerede nedbemanninger. Dette innebærer tap av teknologisk kompetanse som igjen kan føre til redusert konkurranseevne. Erfaring fra tidligere nedbemanninger innen offshore viser at det tar tid å bygge opp igjen kompetanse, sier Markussen.

Han understreker at leverandørindustrien har vokst seg så stor at både myndigheter og alle aktørene i bransjen legger vekt på stabile rammebetingelser og et mest mulig forutsigbart aktivitetsnivå.

Markussen er også kritisk til at det går så mange nybygg til asiatiske verft.

– Utviklingen rimer dårlig med at Rystad Energy konkluderer med at norske leverandører kan være konkurransedyktige på bygging av plattformdekk, argumenterer Nito.

Les også: – Vi må bli flinkere til å få fram at vi er konkurransedyktige

Den nye presidenten i NITO, Trond Markussen
Nito-president Trond Markussen er bekymret for norsk sokkel. Nito

– Må ta kostnadene innover seg

Erling Kvadsheim, næringspolitisk direktør i bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass, sier til Teknisk Ukeblad at alle som er tilknyttet oljebransjen er bekymret for hva kostnadsutfordringene på sokkelen vil bety for industrien.

– Men det er vanskelig for oss å kommentere hva Statoil gjør. Det at Statoil varsler reduserte investeringer fremover, er en del av utviklingen vi ser. Kostnadene på norsk sokkel er for høyt, og det jobbes med dette på mange fronter, sier Kvadsheim.

Han sier at det høye kostnadsnivået er noe man er nødt til å ta innover seg.

– I denne situasjonen er det klart at den norske industriens konkurranse med andre land blir tøffere om det blir færre prosjekter. Det er noe vi må ta innover oss. Statoil jobber med sine kostnader, og resten av industrien jobber med å få kostnadene ned, sier Kvadsheim.

Les også: Slik kan norsk sokkel bli billigere

Har nådd toppen

Han sier at han har full forståelse for at Nito er bekymret på vegne av sine medlemmer, på samme måte som Norsk olje og gass er bekymret for investeringsnivået og aktivitetsnivået.

– Jeg forstår godt bekymringen, sier han.

Samtidig legger han ikke skjul på at det vil være vanskelig – og spesielt med et så uttalt mål om å kutte kostnader – å foreslå at oljeselskapene skal velge løsninger som er dyrere enn hva de kunne ha vært.

– Industrien må lete etter de mest kostnadseffektive løsningene, særlig i denne situasjonen. Det er krevende å forvente at selskapene ikke skal velge de mest optimale løsningene. Men når det er sagt er industrien opptatt av kompetansen i Norge, så vel som kompetansenivået på de som skal levere de plattformene og tjenestene som trengs, sier Kvadsheim.

– Er du bekymret for norske leverandører?

– Det har vært et veldig høyt investeringsnivå på sokkelen de siste årene. Alle har vært innforstått med at den toppen vil nås. Når vi ser på SSBs tall ser det ut til at vi er på denne toppen nå, og at investeringen blir lavere neste år. Faktisk betydelig lavere enn man hadde sett for seg. Det vil helt klart påvirke de som skal levere disse varene.

Les også: På 90-tallet var prosjektene lønnsomme ved 12 dollar fatet. Nå må de ha over 100

Industri Energi vil ha mellomting

Forbundsleder Leif Sande i Industri Energi har tidligere tatt til orde for at aktivitetsnivået på norsk sokkel bør ned. Det står han fortsatt for.

– Det er ikke bare usunt at bremsene blir satt på. Selskapene bør sette i gang prosjekter som får ned kostnadene, men det må skje i samarbeid med de ansatte, sier han.

– Vi er enige med Nito i at Statoil ikke må slakke av så mye på tempoet at det går ut over arbeidsplasser an mass. Samtidig er det riktig å ta en pause og slakke opp litt. Der står vi på en mellomlinje, sier Sande til Teknisk Ukeblad.

Han presiserer at han er for en mellomting, blant for å holde kostnadsnivået nede.

– Vi har alltid ment at aktivitetsnivået bør være jevnt og stabilt på sokkelen. Det høye nivået de siste årene har gjort at alt er gått av skaftet kostnadsmessig. Og nå er det plutselig snakk om full brems, sier han.

– Det som har skjedd må myndighetene og selskapene ta ansvar for. De har ikke gjort noe for å sikre en jevn utvikling.

Statoil: Jobber aktivt

Statoil sier i en kommentar til e24 at de jobber aktivt for å styrke konkurransekraften til norsk leverandørindustri.

– Dette gjør vi blant annet gjennom industrisamarbeidet i Konkraft og i møter med sentrale leverandøraktører og i andre fora. Det er et konkurransefortrinn for Statoil og norsk sokkel å ha en norsk leverandørindustri som er internasjonalt konkurransedyktig, sier Ørjan Heradstveit, informasjonssjef i Statoil for oppstrømsvirksomheten på norsk sokkel.

Han viser til at Statoil har 12.000 leverandører globalt, og at de gjorde innkjøp i fjor for 170 milliarder kroner, hvorav 75 prosent gikk til norske leverandører.

Les også:

Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder

Dette er de ti største oljeutslippene i historien