(Bilde: General Motors)

BAKSPEIL MED SKJERM

Nå blir bakspeilet en skjerm

Flere bilprodusenter kommer med speil som også kan vise video fra baksiden av bilen.

Bakspeilet i bilen har vært mer eller mindre uforandret siden det ble innført, men billig elektronikk gjør det nå aktuelt å bytte det ut med kamera og skjerm.

General Motors (GM) er en av bilfabrikantene som er på hugget her. De har erstattet det vanlige speilet med et kamerasystem i Cadillac CT6 og den kommende elbilen Chevrolet Bolt.

Dermed kan det også komme i Opel Ampera-e, som Bolt vil selges som her i landet. 

BMW viste også nylig frem et slikt system.

Godkjent for bruk

Amerikanske veimyndigheter, NHTSA, har nå godkjent slike løsninger, etter at GM ba om en avklaring om lovligheten av slike løsninger.

Det er imidlertid ikke snakk om en endring av regelverket, ettersom det ikke er et krav om innvendig bakspeil på biler solgt i USA.

Speilet er dessuten ikke bare en skjerm. Om skjermen er på, vises video fra et kamera på baksiden. Er skjermen av, er det bare et vanlig speil.

Fullhybrid

Kameraet gir bedre oversikt over trafikken bak og i blindsonene.
Kameraet gir bedre oversikt over trafikken bak og i blindsonene. Foto: General Motors

Dette er et såkalt fullhybridspeil, og General Motors kjøper teknologien fra Gentex.

Slike speil skal leveres som tilleggsutstyr på Bolt, og som standardutstyr på Cadillac CT6 og XT5. 

Fordelen med et slikt system er at det er feilsikkert. Om kameralinsen bak bilen dekkes av skitt, kan føreren bare skru av skjermen for å få et vanlig speil i stedet.

Det finnes lignende systemer som kan ettermonteres i eldre biler, men Gentex' løsning utnytter i motsetning til disse nesten hele speilflaten til speil.

Slike speilløsninger har også fordelen at de ikke utsetter deg for blendende lys fra bilen bak deg når du kjører i mørket. 

Sammenlignet med et vanlig speil, gir Gentex-løsningen til General Motors omtrent fire ganger så bredt synsfelt. Kameraet har også utvidet dynamisk område, slik at bildet skal være så klart som mulig under alle lysforhold.

Skjermen i speilet har en oppløsning på 1280 x 240 piksler, og kameraet er beskyttet av et vannavvisende materiale slik at det ikke skal bli så fort skittent.

Også lovlig i Norge

Teknologien kommer trolig i biler her i landet også. Kjøretøyforskriften sier at det er krav om at biler skal ha tre speil, men også at det innvendige speilet skal ha en flate på minste 70 kvadratcentimeter.

Krav om innvendig speil faller bort dersom speilet aldri kan brukes, for eksempel hvis det ikke er sikt ut bak.

Likevel tillates kamera i stedet for speil dersom utstyret tilfredsstiller kravene som fremgår av ECE-regulativ 46 (PDF), forteller Asbjørn Hagerupsen ved Kontor for kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet. 

Regulativet definerer at et innvendig speil kan være både vanlige speil, kameramonitor og andre enheter som kan vise informasjon om det indirekte synsfeltet til føreren.

Slike innvendige speil kan også godkjennes selv om de avviker fra øvrige bestemmelser i kjøretøyforskriften. Det forutsettes at løsningen er typegodkjent.

Dermed er det i utgangspunktet fritt frem for å selge biler med skjerm i bakspeilet også her til lands. 

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)