FJERNES: I løpet av et par måneder vil Kystverket ha signert kontrakt med det selskapet som skal fjerne Murmansk. Vraket ligger fortsatt ved Sørøya i Finnmark, 15 år etter at det delvis sank og satt seg på bunnen. (Bilde: GUNNAR SÆTRA )
Krysseren Murmansk består av til sammen ca. 13.000 tonn metall, det meste panserstål. (Bilde: Scanpix)

Murmansk-kontrakt i mai

  • Klima

I løpet av mai eller begynnelsen av juni vil kontrakten bli tildelt.

Kystverket går nå ut med en melding for å avkrefte rykter om at avgjørelsen er tatt og kontrakt undertegnet. Det er kommet inn seks tilbud på å fjerne vraket av den russiske krysseren Murmansk.

Ryktedreper

– Det har versert en del feilaktige rykter knyttet til at en av tilbyderne har fått tildelt kontrakten, men dette stemmer ikke, sier prosjektleder Knut Arnhus i Kystverket.

Han opplyser at de holder på med å evaluere de seks tilbudene.

Juleforlis

– Når vi er ferdige med evalueringene skal vi i forhandlinger. Vi regner derfor med at valg av tilbyder vil bli klart i slutten av mai, begynnelsen av juni, sier Arnhus.

Murmansk slet seg under slep og grunnstøtte, og delvis sank utenfor Sørvær på Sørøya på Finnmarkskysten 24. desember 1994.

Prisfall

Teknisk Ukeblad skrev i høst at interessen for å fjerne vraket var enorm på grunn av høye stålpriser.

Ingen av tilbyderne har trukket seg selv om stålprisene har falt i takt med urolighetene på verdens finansmarkeder.

Murmansk består av rundt 13.000 tonn metall, og det meste er panserstål. Langs vannlinjen er stålet cirka 12 centimeter tykt.

Les også: Stor interesse for Murmansk-fjerning

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.