(Bilde: Tom Reynolds)
Norge og Canada har beregnet levetidskostnadene for F-35 omtrent identisk, påpeker Forsvarsdepartementet. (Bilde: Tom Reynolds)

Misforståelse mangedoblet prisen på F-35

Det startet med en artikkel i Dagsavisen som hevdet at de norske F-35 kampflyene kan bli 130 milliarder kroner dyrere enn forutsatt av regjeringen i 2008. Summen ble videreformidlet av blant andre NTB og NRK Dagsnytt.

Problemet er at sakene blander sammen innkjøpspris for hvert enkelt kampfly og levetidskostnader, der sistnevnte også omfatter drift, trening og oppgraderinger over 30 år.

Bilsammenligning

– Jeg liker ikke å si at folk har misforstått totalt, men det er det som har skjedd her. For å forenkle saken veldig: Dette blir som om to personer en dag møter opp hos en bilforhandler. Den ene spør etter hva bilen koster i innkjøp. Den andre spør hvor mye den vil koste å bruke i 10–15 år, inkludert service og bensin. De vil få to ulike svar, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet til Teknisk Ukeblad.

F-35-prisen ble aktualisert igjen i forrige uke i forbindelse med offentliggjøringen av en rapport fra Canadas Office of the Parliamentary Budget Officer.

Les også: Canada velger F-35

Det uavhengige organet, som kan minne om den norske riksrevisjonen, konkluderer med at dagens situasjon tilsier at de planlagte 65 kanadiske F-35-flyene vil få levetidskostnad på 29,3 milliarder amerikanske dollar. Altså over 30 år. Omregnet til hvert enkelt fly: 450 millioner dollar.

– Ekstremt lik vurdering

Norge skal kjøpe 56 F-35A. Hvorav 52 skal i operativ tjeneste her til lands, og 4 maskiner blir værende igjen på treningsinstitusjonene i USA.

Da regjeringen valgte kampflyet fra Lockheed Martin i 2008, var levetidskostnadene beregnet til 145 milliarder kroner.

– Med dagens dollarkurs tilsvarer det 454 millioner amerikanske dollar per fly i totale levetidskostnader. En ekstremt lik vurdering med andre ord. Jeg ser på den kanadiske rapporten som en bekreftelse på at to land med hver sine dyktige regnefolk regner likt, sier Ingebrigtsen.

Bob Bolz (t.v) fra Lockheed Martin og Harald Ånnestad fra Kongsberg Defence Systems undertegner den siste F-35-kontrakten med statssekretærene Rikke Lind fra Næringsdepartementet og Roger Ingebrigtsen fra Forsvarsdepartementet som tilskuere.
Bob Bolz (t.v) fra Lockheed Martin og Harald Ånnestad fra Kongsberg Defence Systems undertegner den siste F-35-kontrakten med statssekretærene Rikke Lind fra Næringsdepartementet og Roger Ingebrigtsen fra Forsvarsdepartementet som tilskuere. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Usikkerhet

F-35 var tema på et møte i Oslo Forsvarsforening i februar, der Teknisk Ukeblad var til stede.

Direktør Per Bøthun i Nordic American AS, som jobber for F-35-produsenten Lockheed Martin, tok der på seg jobben med å gi noen signaler om både innkjøpspris og levetidskostnader for de nye norske kampflyene.

– Som kjent er kostnaden på 145 milliarder kroner over 30 år beheftet med 50 prosent usikkerhet oppover og nedover. Det snakkes om at vedlikeholdskostnaden skal ligge på 80 prosent av F-16, men jeg tror nok at kostnaden vil komme opp på samme nivå, sa Bøthun.

Les hele artikkelen her: – F-35 er ikke bygget for flyshow

Les også sakene:

F-35 er ikke ferdigtestet før 2016

Diesen til Saab

F-22 mot Gaddafi

USA dropper flytrening i Norge

Ubemannet stealthbomber i lufta

Pentagon-kutt kan få konsekvenser for Norge

– Nye jagerfly 12 milliarder dyrere

Nok en F-22 styrtet

F-35B ligger tynt an

Mot nye forsinkelser for F-35

Ny F-35-kontrakt for Kongsberg

Ny milepæl for F-35