Hangarskipvarianten av F-35 fløy første gang 6. juni i år. Dette er CF-01. (Bilde: Liz Kaszynski)

Ny F-35-kontrakt for Kongsberg

Kongsberg Defence Systems skal produsere kompositt- og titandeler til halerorene på 62 F-35 kampfly.

Kontrakten som Kongsberg har vunnet med Lockheed Martin Aeronautics er verdt 270 millioner kroner, opplyser selskapet i en pressemelding .

Hangarskipversjonen

Den nye leveringsavtalen er en utvidelse av rammekontrakten fra 2008 og gjelder ikke A-versjonen som Norge planlegger å kjøpe, men hangarskipvarianten F-35C.

Denne har blant annet større vinger og forsterket understell og skrog og fløy første gang i juni i år.

Les mer i denne saken: Ny milepæl for F-35

– Til sammen har vi nå rammekontrakter med Lockheed Martin og Northrop Grumman på til sammen 230 millioner dollar (1,5 milliarder kroner), sier Kongsberg-sjef Harald Ånnestad til Teknisk Ukeblad.

Harald Ånnestad. Foto: Trond Gram

– På disse 62 flyene er vi eneleverandør. Ifølge plantallene skal det produseres 300 slike F-35C, opplyser han.

19 fly i år

Lockheed Martin har produsert alle delene til LRIP 1 og 2 selv. LRIP er et akronym som står for «low rate initial production», altså småskala oppstartsproduksjon.

Les også: F-35 er ikke ferdigtestet før 2016

De norske komponentene kommer inn i LRIP 3 med deler produsert i den nye komposittfabrikken på Kongsberg.

Ifølge Ånnestad skal Kongsberg levere deler til 19 kampfly i år og 40 fly neste år.

– Vi er nå i ferd med å skru opp produksjonen. Fabrikken har et makspotensial på deler til 150 fly i året. Dersom Lockheed Martin når ambisjonen om å produsere ett fly om dagen, 3 200 fly totalt, må vi utvide. Det vil i så fall være et lykkelig utfall og bety at prosjektet er blitt en stor suksess, sier konserndirektøren.

Kitron

Det er ikke bare på utsiden av kampflyet får norske komponenter. Det gjelder også deler av den avanserte elektronikken.

Tidligere har Kitron ASA og Lockheed Martin Maritime Systems and Sensors skal Kitron produsere, teste, vedlikeholde og stå for reparasjon av bakplanet i F-35.

Kitron anslår at dette forsvarsprogrammet med Kongsberggruppen og Lockheed Martin kan gi mer enn 1 milliard kroner i inntekter i årene som kommer.