SPARER PENGER: Et samarbeid mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen om utbyggingen av E6 og Dovrebanen, vil gi en besparelse på 400 millioner kroner. Både samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (til høyre) og jernbanedirektør Elisabeth Enger kan være fornøyde (Bilde: Truls Tunmo)

Millionsparing skal gi mindre bompenger

  • Bygg

Avtalen mellom de to partene ble undertegnet av veidirektør Terje Moe Gustavsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger tirsdag.





Største samarbeidsavtale

Ifølge NRK er dette den største samarbeidsavtalen om samtidig utbygging av vei og jernbane noen gang i norsk historie.

– Med utbyggingen får vi bygget gang- og sykkelsti og vei og tog samtidig, sier Gustavsen.





Mindre bompenger

Transportkorridoren langs Mjøsa er smal og trang, og E6 og Dovrebanen ligger derfor nær hverandre.

Dette gjør det hensiktsmessig å bygge ut jernbane og E6 samtidig, ifølge Statens vegvesen.

Besparelsen skal ifølge Vegvesenet også komme trafikantene på E6 til gode - det blir mindre bompenger som skal kreves inn.





Reduserer kjøretiden

Nytt dobbeltspor til Hamar vil redusere reisetiden til Oslo fra 1 time og 25 minutter i dag til under en time.

Den nye firefelts motorveien vil også gi redusert kjøretid.





Syv milliarder kroner

Den nye delen av Dovrebanen mellom Minnesund og Espa, samt nye E6 på samme strekning, er beregnet til å koste rundt syv milliarder kroner.

Arbeidet skal være ferdig i 2015.