100.000 BILER: Reduksjonen i NOx-utslpipp fra den naturgassdrevene Viking Energy tilsvarer 100.000 biler årlig. (Ill: Eidesvik)

Miljløskip vekker oppsikt

  • produksjon

Eidesvik AS, Simon Møkster og Statoils miljøsatsing på skip blir lagt merke til.

Første dag under årets Nor-Shipping messe vil den prestisjetunge Thor Heyerdahl International Maritime Environmental Award deles ut. Begivenheten finner sted i Oslo Rådhus.

De nye gassdrevne forsyningsfartøyene Statoil har chartret inn som forsyningsskip på Tampen, er nominert til denne prisen.

Det er også to andre nominerte, The International Tanker Owners Pollution Federation Limited, ITOPF, i London og Stavangerbedriften Optimarin AS.

Nominasjonen av ITOPF kom på grunnlag av sin ledende innsats for å samle, foredle og spre kunnskap om håndtering av forurensing etter ulykker til sjøs.

Optimarin AS for sitt innovative og kostnadseffektive system for å rense ballastvann og hindre spredning av mikroorganismer inn i nye farvann.

FUNN

Eidesvik AS arbeider kontinuerlig med å finne nye tekniske løsninger for fartøyer. Derfor har de, i motsetning til mange andre mindre rederier, en egen prosjektavdeling på 14 personer.

Selskapet har en visjon om å være ledende i utviklingen. På miljøsiden er utviklingen av gassdrevne forsyningsskip første skritt i denne retningen. Tre år tok det fra ideen kom til den materialiserte seg i form av Viking Energy.

Ifølge Roald Stautland i prosjektavdelingen var det FUNN-ordningen som ble innført, men siden fjernet, som satte fart i utviklingen og gjorde det mulig å prosjektere skipet.

Sammen med Statoil fikk de utviklet konseptet og fikk en 10 år charter for båten. Simon Møkster AS bygger et søsterskip som skal inn i drift om ikke lenge.

Men Viking Energy er kun første steget i retning av gassdrevne skip. Eidesvik arbeider videre med skip som skal drives av brenselceller. Dette arbeidet gjøres i samarbeid med Aker Elektro og Bellona.

To drivstoff

Motorene som brukes i Viking Energy leveres av Wärstilä. De bruker både diesel og gass. De fungerer etter et forkammerprinsipp hvor diesel antennes i forkammeret på grunnlag av kompresjonen.

I sylinderen finnes en gass-luftblanding som antennes av dieselflammene. Rundt 2,5 prosent av energiinnholdet kommer fra diesel, mens resten er fra naturgass.

Selve naturgasstanken er plassert midtskips. En utfordring har vært å finne nok steder å bunkre på. Men med nye LNG anlegg både på Kollsnes og på Karmøy, er avstanden til bunkringsstasjon redusert. Tidligere var LNG kun tilgjengelig på Statoils metanolanlegg på Tjeldbergodden.

Rederiene som driver de to nye forsyningsfartøyene har inngått avtale om gassleveranser fra Naturgass Vests nye anlegg på Kollsnes, med bunkring på CCB-basen på Sotra.

I forhold til diesel/gassoljedrevne forsyningsskip er reduksjonen i utslipp av miljøgasser betydelig. Reduksjonene i CO 2 utslipp er på 20 prosent, for NO x er den på 85 prosent mens det ikke slippes ut svovelholdige forbindelser.