IT

Microsoft-svindlere har inntatt Norge

Espen Zachariassen
7. juni 2011 - 10:48

Svindlerne har i hovedsak operert i Storbritannia, USA og Australia, hvor de har ringt til private pc-brukere med beskjed om feil på programvaren og tilbud om å hjelpe.

På den måten har de fått full adgang til maskinene.

Les også: Her starter datainnbruddet



Norge neste

Nå går de løs på norske Microsoft-brukere.

- Vi fikk flere henvendelser til kundeservice i går om svindelforsøk, sier kommunikasjonsdirektør Christine Korme hos Microsoft Norge.

NSM slår alarm om it-sikkerheten



Metoden

Slik selskapet har fått kartlagt metoden, foregår det på følgende måte:

  • En engelskspråklig person ringer til pc-brukeren og presenterer seg som en representant fra Microsoft, en av selskapets merker eller en tredjepart som arbeider for Microsoft.
  • Vedkommende sier at de undersøker et dataproblem, som et virus eller liknende på maskinen, og som er oppdaget av Microsoft.
  • Vedkommende forteller at de kan hjelpe og henviser til en webside. Denne siden gir ingen hjelp, men gjør det mulig for svindlerne å ta kontroll over pc-en.
  • Den falske representanten vil så benytte noe tid på pc-en for å illustrere de påståtte problemene.
  • I denne prosessen overtaler han eller hun kunden til å betale en avgift for en tjeneste som skal reparere maskinen.


Pengemotiv

- Det er i realiteten ikke noe feil med pc-en. Den falske representanten lurer brukeren til å tro at det er et problem, og at det å betale en avgift for å få skaden reparert er løsningen. De vil ofte også overbevise brukeren om å kjøpe en falsk ettårig vedlikeholdsavtale. De forsøker altså å lure nordmenn for penger, sier sikkerhetsdirektør Ole Tom Seierstad hos Microsoft Norge.



Trojaner

- De installerer også flere trojanere på brukerens maskin når de later som de undersøker den, sier Seierstad.

- Vi advarte mot slik svindel for en tid tilbake, men nå virker det som at det har tiltatt i omfang. Jeg fikk nettopp en henvendelse om et nytt forsøk på Hamar i formiddag, sier Christine Korme til Teknisk Ukeblad.

Rådet er enkelt: Legg på røret hvis du får en slik telefonhenvendelse.



Les også: – All personlig info kan være stjålet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.