Apple ser ut til å slite med å levere nok iPhoner til å møte etterspørselen i Norge. I bedriftsmarkedet ser det ut til at de taper markedsandeler, mens forbrukerne er mer tålmodige. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

– Meget begrenset iPhone-tilgang

  • t2

"Ikke på lager: ubekreftet leveringstid" (Netcom), "Ubekreftet 15.01.2011" (Telenor) og "Lagerstatus: Forhåndsbestill!" (Chess) er bare noen av meldingene du får om du går på jakt etter en iPhone 4 på nett i dag.

Markedet virker nærmest skrapet for den populære epletelefonen, noe også Teknisk Ukeblads medarbeidere har fått merke.

Begrenset tilgang

Fra forhandleren Nordialog på Skøyen i Oslo har det vært fullstendig dødt på iPhone-fronten i over en måned nå, og mange av TU-journalistene har i stedet valgt Samsungs flaggskip Galaxy S, som har blitt levert fortløpende.

– Vi kan bekrefte at tilgangen til iPhone 4 er meget begrenset og at leveranser fra Apple inn til Norge på langt nær dekker etterspørselen i bedriftsmarkedet. Vi ser uansett og i større grad at kunder som skal foreta større innkjøp uansett vurderer alle operativsystemer, og funksjon, totalpris og primærbruk i virksomheten er avgjørende kriterier for kundens valg. I flere tilfeller er da terminaler med Android, Symbian og Windows Phone et bedre alternativ enn iPhone 4, sier salgsansvarlig Fredrick Ø. Persson ved Nordialog til Teknisk Ukeblad.

Standardisering

Han mener det er viktig og fornuftig å skille mellom enkel og avansert bruk når bedriftskundene skal velge mobiler til sine ansatte.

– Det er ikke alle som har behov for en kostbar telefon eller ønsker en avansert en. Ved å velge to til tre basismodeller fra én produsent oppnår en gevinst ved standardisering, samtidig som en får rett verktøy til rett bruker. En slik policy vil spare bedriften for kostnader, både i form av bruks- og servicekostnader.

Persson sier også at mange kunder allerede har fått erfare at det er langt rimeligere å erstatte for eksempel et knust display på en tradisjonell terminal enn for eksempel på iPhone 4.

– Det viktigste er at kunden rådgis og velger den terminalen som passer, og står det da mellom to modeller eller produsenter, velger kundene bort iPhone 4 når leveringsutsiktene er så usikre som de er nå, sier han.

TEST: Samsung Galaxy S:<br/> Du verden, for en telefon

GLEDER SEG: KommunikasjonssjefØyvind Vederhus gleder seg til 11. juli. Det blir rene julekvelden for alle som har lyst på den nye iPhone-modellen i Norge.
Ikke hyllevarm Informasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom sier flere og flere bedriftskunder standardiserer på Android-plattformen. NetCom

Ikke hyllevarm

Det er ikke tilfellet i forbrukermarkedet, ifølge informasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom.

– Som ved tidligere modeller er etterspørselen etter iPhone 4 overveldende. Så fort vi får modeller på lager, forsvinner de ut igjen - jeg har vel knapt opplevd at en iPhone har fått ligge lenge nok til å bli hyllevarm, sier han til Teknisk Ukeblad.

Tilgangen har ikke klart å dekke etterspørselen så langt, men Vederhus sier at hans erfaring er at dette vil bedre seg etter hvert.

– Samtidig vil en iPhone-tilhenger heller vente enn å velge bort førstevalget sitt. Jeg tror ikke at Apple taper nevneverdige markedsandeler på bakgrunn av tilgangsspørsmålet. Likefullt opplever vi en voldsom vekst i Android-segmentet. Det er imidlertid ikke på grunn av tilgang og etterspørsel på iPhone - telefoner fra for eksempel HTC og Samsung står veldig sterkt alene, og disse selskapene har utviklet modeller som i høyeste grad kan konkurrere med Apple. I tillegg ser vi at stadig flere bedriftskunder standardiserer på Android, sier Vederhus.

Vil vente VENTER: Telenors bedriftskunder vil vente litt til på iPhone 4, sier informasjonssjef Anders Krokan.

Vil vente

Hos Telenor sier informasjonssjef Anders Krokan at det er en del bedriftskunder som dessverre venter på å få iPhone 4.

– Vi erfarer at de som ønsker iPhone er villige til å vente en stund til, fremfor å umiddelbart velge en annen modell. Men dessverre ser det ut til at alle som bestiller en iPhone nå før jul, ikke vil få den før etter jul, sier Krokan.

Ikke til hinder

Også Elkjøp sier de gjerne skulle sett at tilgjengeligheten på iPhone var bedre, da det hadde "gledet mange av våre trofaste Apple-kunder".

– Men det ser ikke ut til at tilgjengelighet har vært til hinder for salget. Bransjen preges av høy innovasjonstakt og interessen for smarttelefoner er rekordhøy. Brukeren ser ut til å sette pris på nyttefunksjoner som nettsurfing, stor skjerm og e-post, kombinert med apps og gode underholdningsegenskaper, sier kommunikasjonsrådgiver Christian Brekke i Elkjøp, som spår at det vil ligge mange gode smarttelefoner under juletrærne i år.

Apple har ikke ønsket å kommentere denne saken.

TEST: iPad

TEST: Samsung Galaxy Tab