Et av Gulfstreans fem testfly av typen G650 krasjet lørdag og tok livet av de fire om bord. Dette bildet er fra jomfruferden for halvannet år siden. (Bilde: Gulfstream)

Lynrask luksusjet opp i flammer

To flygere og to ingeniører omkom da et Gulfstream G650 havarerte under testing lørdag.

Tok fyr

Ifølge Gulfstream selv jobbet mannskapet med testing av takeoff-ytelser på Roswell International Air Center Airport i Roswell, New Mexico lørdag morgen lokal tid.

Foreløpig er hendelsesforløpet noe uklart. Klokka 09.30 skal testflyet så vidt ha lettet da den høyre vingetuppen traff bakken. Understellet kollapset i det flyet krasjlandet, og skroget tok fyr av å skli langs rullebanen.

Ulykken etterforskes nå både av flyprodusenten selv, sammen med den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) og amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA).

Nær lydens hastighet

G650 fløy første gang 25. november 2009 og har vært i testing siden da. Fem testfly skal akkumulere til sammen 1 800 flytimer.

Med en rekkevidde på 7 000 nautiske mil (12 964 km) og opp til 18 seter, markedsføres forretningsjeten som «ultra-large-cabin, ultra-long-range». I sin klasse er det verdens raskeste fly.

Gulfstreamen kan cruise i Mach 0,925 på 51 000 fot, og har sågar fløyet tett opptil lydens hastighet under testing, i M 0,995.

Les også saken: 14 630 kilometer nonstop

Maks rekkevidde oppnås riktignok i M 0,85 på 41 000 fot.

I februar kunne Gulfstream feire at et G650 hadde fløyet kyst til kyst, det vil si drøye 1 900 nm fra Los Angeles og hjem til Savannah på sørøstkysten av USA på kun 3 timer og 26 minutter.

Nye motorer

Flyet er utstyrt med nyutviklede motorer av typen BR725 fra Rolls-Royce Deutschland. De to motorene yter rundt 17 000 pund skyvekraft hver.

Inntil denne ulykken var Gulfstream i rute med å sertifisere G650 hos FAA i USA og EASA i Europa i løpet av dette året, med levering av det første flyet neste år.

Gulfstream Aerospace Corporation har hovedkontor i Savannah, Georgia. De har produsert rundt 1 900 fly siden 1958.

Gulstream har 10 000 ansatte og er et datterselskap av General Dynamics som har 90 000 ansatte og hovedkontor i Falls Church, Virginia.

Roll-out av G650 i november 2009, med store deler av Gulfstream-familien i bakgrunnen, G550, G450, G200 og G150.