BEDRE SKTOG: Independence of the Seas har et skrog med lavere hydrodnamisk motstand. Det reduserer drivstofforbruket og gir høyere fart. (Bilde: Anders J. Steensen)
SJEKKER KRAFYILKOBLING: - Vi undersøker forskjellige leverandøerer og teknologier for hvordan vi kan forsyne våre skip ked kraft fra land. Det jør vi for å være forberedt den dagen slike påbud kommer, sier Adam Goldstein. (Bilde: Anders J. Steensen)
KOSTBART: Lys og lydanleggene for de forskjellige underholdngarenaene om bord på Independence of the Seas koster i dollar det samme som hele SOng of Norway, det første skipet i RCCL for nær 40 år siden. (Bilde: Anders J. Steensen)

Lenge til krav om landstrøm

  • Olje og gass

Independence og the Seas: RCCL har havneanløp til nærmere 250 forskjellige steder verden over. Noen anløpssteder er i større byer og andre i uthavner.

– Jeg tror at det vil ta minst 15 – 20 år før vi får krav i de største havnene til å ha strøm fra land til våre skip, sier Adam Goldstein.

Årsaken er at det ikke finnes kraft nok i havnene til å kunne gjennomføre slike tiltak.

Les også:

– Jeg har større tro på å gjennomføre andre tiltak om bord for å redusere utslippene. Det er rensing av eksos, vi har renser avløpsvann og avfall, reduserer strømforbruket ved at 90 prosent av all fast belysning er LED-lamper her om bord. Det gir også redusert varme og behovet for kjøling i luftkondisjoneringsanlegget er mye mindre, sier han.





LED-lys

Gjennomgående forbruker Independence of the Seas fem prosent mindre drivstoff enn sine to søsterskip, Freedom – og Liberty of the Seas.

Det er oppnådd gjennom energiforbedrende tiltak i belysningen og ventilasjonsanlegget, og ved en noe endret skrogform som reduserer den hydrodynamiske motstanden. Det gir skipet både større fart og lavere energiforbruk.





2

Lavt CO pro capita

I normal drift forbruker independence of the Seas litt i underkant av 800 m 3 drivstoff i uken. Bunkerkapasiteten er på 3700 m 3. – Vi kan holde det gående i en måned ute å bunkre på nytt, men normalt så bunkrer vi hver 14. dag, forteller maskinsjef Ståle Ludviksen.

Årsaken til det lave drivstofforbruket er at et cruiseskip normalt beveger seg over relativt korte avstander, og ligger stille store deler av døgnet. Goldstein understreker at CO 2 utslippet fra skipet er lavere for hver passasjer enn hva folk normalt har av CO 2-utslipp i ferien med rundt 75 kilo per person om bord daglig.