Superspeed 2 fotografert da skipet kom til Larvik i juni 2008. Skipet er 211 meter langt, 26 meter bredt og kan ta nær 2000 passasjerer og 764 biler, eventuelt 117 trailere. . (Bilde: Anders Martinsen)

Larvik-ferge skal over på landstrøm

Nå blir nattesøvnen uforstyrret og lufta bedre for Larvik-beboere.

Hver natt ligger Superspeed 2 seks timer til kai med hjelpemotorene i gang. Det gir utslipp og støy. Det blir det snart slutt på.

Testing starter

Neste uke begynner Color Line testingen av landstrømanlegget som gjør at skipet med over 50.000 hestekrefter kan kutte alle dieselmotorer og drive utstyret om bord med strøm generert av vannkraft.

Planen er å innvie anlegget offisielt i løpet av april.

Superspeed 1 ble i 2007 satt inn på Kristiansand-Hirtshals-ruta. I 2014 ble den koblet på landstrøm.
Superspeed 1 ble i 2007 satt inn på Kristiansand-Hirtshals-ruta. I 2014 ble den koblet på landstrøm. Foto: Anders J. Steensen

Kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen håper å få en av statsrådene til å foreta åpningen.

Da Superspeed 1 ble koblet på landstrøm i Kristiansand i november 2014, var det klima- og miljøminister Tine Sundtoft som fikk æren av å klippe snoren. 

Mathisen ønsker ikke å gå ut med alle detaljer om anlegget ennå.

MS Superspeed 2:

(Identisk med Superspeed 1)

Byggeår: 2007

Verft: Aker Yards Rauma, Finland

Lengde: 211 meter

Lengde: 26 meter bred

Toppfart: 27 knop

Motorer: Yter til sammen 51.000 hk.

Kapasitet: 1992 passasjerer, 764 biler eller 117 trailere.

Overfartstid Larvik-Hirtshals: 3 timer og 45 minutter

1300 biler i året 

Superspeed 2 går to ganger daglig mellom Larvik og Hirtshals i Danmark.

Fergen ligger til kai i Larvik mellom 16.30 og 17.30 samt fra 02.00 om natta til dagens første tur klokka 08.00.

Fergen er identisk med Superspeed 1, som går mellom Kristiansand og Hirtshals. Da Superspeed 1 ble koblet til landstrøm, opplyste Color Line at CO2-utslippet ble redusert med 2.300 tonn i året.

Det tilsvarer årlig utslippsmengde fra 1300 biler i året. Helsemessig er betydning av reduserte utslipp av NOX, SOX og svevestøv viktig. Fravær av støy oppleves også som positivt.

Landstrømpionérer

ColorLine var først ute i Norge med å koble de to Kiel-fergene i Oslo til landstrøm i 2011 og 2012.

I 2011 tok ColorLine i bruk landstrøm i Oslo, som det første store skipet med høyspenttilkobling.
I 2011 tok ColorLine i bruk landstrøm i Oslo, som det første store skipet med høyspenttilkobling. Foto: Håkon Jacobsen

Fergerederiet har bare to ferger igjen som ikke er klargjort for landstrøm, MS Color Viking og MS Bohus, som går mellom Sandefjord og Strømstad.

Sandefjord har allerede en kai med landstrøm, men ikke til fergeterminalen.

Landstrømkoblingen benyttes av Fjordline. Fergen MS Oslofjord går hver natt over til Thorøya, der ferga ligger 9,5 timer koblet til landstrøm.

Color Line

Flåte på seks ferger: Color Magic, Color Fantasy, Superspeed 1, Superspeed 2, Color Viking, Bohus. Trafikkerer Oslo-Kiel, Sandefjord-Strömstad, Larvik-Hirtshals og Kristiansand-Hirtshals.

Frakter årlig mer enn fire millioner passasjerer, nærmere 900 000 personbiler og over 170 000 trailere (12 m ekvivalenter).

Ca. 2 600 årsverk i fire land. Årsomsetningen ca. 4,7 milliarder kroner.

Langsiktig miljøplan

ColorLine har investert rundt 200 millioner kroner i ulike miljøtiltak de siste årene, ifølge kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen. 

– Vi investerer for en mer bærekraftig og miljøvennlig drift, og våre landstrømanlegg er viktige miljøbidrag og et skritt videre nærmere visjonen til norsk skipsfart om nullutslipp, sa konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line da Kristiansand åpnet sitt landstrømanlegg for halvannet år siden.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)