Enkel lansering: Dipper ble lansert på en pressekonferanse i dag hos en betakunde på et lite arkitektkontor som er under ombygging i Sofies gate. Jobben gjøres av en annen betakunde, Øyli Bygg, med åtte ansatte. Her representert ved eierne Petter Lien og Brigt Øystese sammen med Cecilie Vanem fra Dipper. (Bilde: Odd R. Valmot)

DIPPER

Lanserer mobilselskap for de små og mellomstore

Telenor etablerer et eget aksjeselskap for å betjene SMB-markedet med mobiltjenester.

Dipper er det engelske navnet på Norges nasjonalfugl fossekallen og det passer godt til et nytt mobilselskap rettet mot små og mellomstore bedrifter, ifølge selskapets nye sjef Cecilie Vanem.

Fuglen er en tøffing som flyr der ingen andre gjør.

­– Vi skal sørge for at de 1,1 million nordmennene i SMB-markedet får like gode og lave priser som de store bedriftene. De store har ofte svært gode avtaler som de mindre bare kan drømme om, selv om det er de som må plukke opp regningen. Det vi tilbyr er liknende priser og tjenester, proklamerer Vanem.

– De fleste i dette markedet har svært uoversiktlige avtaler med mange ulike mobilselskaper, og de har gjerne en eller annen binding. Det har ikke vi. Her får alle samme lave pris enten de er en eller femti og vi binder ikke kunden på noen måte. Vi skal leve av tillit og ingen tvang. Vi skal få med oss dem som sitter hos bindingstrollet og vi skal gjøre det enkelt, sier hun og lyder som rene Rema-reklamen.

Mobiltelefoni: Ingenting hadde større prisfall i fjor

Telenoreid

Dipper, som er et aksjeselskap eid av Telenor, har vært i drift i noen måneder. De har bygget opp selskapet fra bunn uten noen form for binding til eieren.

De har selv handlet inn forretningsløsningene de tilbyr kundene, slik som sentralbord og andre ting bedrifter trenger. Nå er de 20 ansatte, og skal vokse forsiktig. I den siste uken har de skaffet seg et titalls betakunder for å teste ut løsningene.

– Vi sammenliknet priser og betingelser og fant ut at dette var litt billigere og totalt sett et bra tilbud for oss. Dette er det eneste SIM-kortet jeg har satt inn i en telefon som har virket som det skal med en gang, sier Petter Lien fra Øyli Bygg, som er en av betakundene.

Selskapet vil ikke komme med femto- eller småceller i starten for å bedre innendørsdekning. De vil vente til Telenor eventuelt lanserer det før det blir et tilbud.

– Jeg tror mange er fornøyd med den dekningen Telenor kan tilby, og naturlig nok bruker vi deres nett, sier Vanem.

Ikke utkjøp

Det er vanlig å kjøpe ut nye kunder fra konkurrentenes bindingstid. Det vil ikke Dipper gjøre.

– Vi har ikke marginer til slikt. Det må nye kunder selv ta seg av eller vente til bindingstiden er over. Vi har priser og betingelser vi tror er gunstige nok til å lokke næringsdrivende over. Prisene varier fra 149 til 449 kroner måneden pluss avgift, og med det dyreste kan de snakke så lenge de vil og sende ubegrenset antall meldinger. Med i prisen er også tre GB data. Det er ikke mange som slår det, og på toppen av det hele skal vi ha en kundeservice som konkurrentene vil misunne oss, sier Vanem.

Les også: I år begynner mobilbetalingen

Fuglekasse

Selskapet ønsker at kundene deres snakker mest mulig om selskapet til andre og med hverandre.

Fuglekassa er en samtaleportal hvor kunder kan dele erfaringer med hverandre på godt og vondt.

Det skal hjelpe både kundene, Dipper og til å spre det glade budskap, mener selskapet.

Lovende

– Det ikke vært gjort mye her i landet i dette markedet. I starten var jo mobiltelefoni et bedriftsprodukt, men det gikk raskt over til et masseprodukt mot privatkunder. De er mye lettere å hente inn enn bedriftskunder. Derfor har vi sett et vell av nyskapning i dette markedet, men på bedriftssiden, og spesielt når det gjelder de små, har utviklingen hengt igjen, sier Tore Aarønæs i analyseselskapet Norsk Telecom AS.

Han peker på at Network Norway og Hello er rettet mot dette markedet, men det er lite sammenliknet mot den store aktiviteten på privatsiden og på den utviklingen som har foregått i USA i mange år.

Han mener utbredelsen av smarttelefoner gir store muligheter for å lage bedriftsrettede tjenester. Han tror også mange nå trenger å øke innendørsdekningen med femto- og småceller, spesielt nå når år Telenor skal legge ned fastnettet.

Nedgangen i antall fasttelefoner er sterkere i privatmarkedet enn i bedriftsmarkedet, men nå begynner det å haste her også. Derfor passer en forsert satsing i mobilmarkedet godt inn.

Det er vel også sannsynlig at Telenor begynner å se på Network Norway som en plagsom konkurrent.

Les også:

Om ett år får du raskere nett på t-banen

Vi jobber mer og bedre med private dingser

Skal klare 1000 ganger mer datatrafikk