BYGG

Kystverket vil kutte antallet norske havner

 

Kystverket vil bruke pengene i Nasjonal transportplan på å etablere et bedre samarbeid mellom de store havenne, til tross for at det kan gå på bekostning av de små.
Kystverket vil bruke pengene i Nasjonal transportplan på å etablere et bedre samarbeid mellom de store havenne, til tross for at det kan gå på bekostning av de små. Bilde: Drammen havn
27. juni 2013 - 14:12

I Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2014 til 2023 har Stortinget vedtatt å bruke 19,3 milliarder kroner til arbeide med å effektivisere norsk sjøtransport.

Torsdag presenterte Kystdirektør Kirsti L. Slotsvik Kystverkets planer for pengene.

Prioriterer de store

- Stortinget har gitt klar beskjed om at en betydelig del av godstransporten på vei skal over på sjø, det skal vi bruke en god del av disse pengene på, sier Slotsvik.

Av de 19,3 milliardene er tre milliarder øremerket godstransport.

- Vi planlegger å oppgradere havne- og transportnettverket langs kysten. Og vil ha et tettere samarbeid mellom ulike havner. Vi vil satse på de store havnene, selv om det kan føre til at enkelte små og mellomstore havner kan miste en del av den trafikken de har i dag, sier Slotsvik.

Hensikten er å skape effektive og robuste havner som kan håndtere store godsmengder.

Les også: Koster 500 milliarder å oppgradere veinettet

Samarbeider med vegvesenet

Et av tiltakene for å bedre godstransporten på sjø er et tettere samarbeid med Statens vegvesen.

- Sammen med de skal vi se på mulighetene, og sørge for å ha gode veier ned til de største havnene, sier Slotsvik.

For å oppnå målene prioriterer Kystverket verdiskapning foran distriktspolitikk.

- Kystverkets oppgave er å bidra til at transportsystemet langs hele kysten blir så effektivt og rasjonelt som mulig. Vi må dermed bruke penger og innsats der det er livskraftig industri, og der havnene er et viktig knutepunkt som binder alle transportformene sammen, sier Slotsvik.

Kystverket vil derfor prioritere Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, og Tromsø.

- Vi ser blant annet at de største cruiseskipene ikke kan anløpe Bergen som er Norges største cruisehavn, fordi Askøybroa er for lav å seile under. Sånn kan det ikke være, sier Slotsvik.

Les også: Gir klarsignal til ferjefri E39

Vedlikehold og sikkerhet

Kystverket planlegger videre å bruke 2,6 milliarder kroner for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fyr og andre tekniske innretninger. Og på å satse videre på sikkerhet i norske havner.

- Vi jobber kontinuerlig med sikkerhet, og har et helt klart mål om at det ikke skal forekomme handlinger som kan skade norske havner eller skip som anløper disse havnene, sier Slotsvik.

Les også:

Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske

Planlegger hurtigbåt på luftputeskrog

Skipstunnel åpner for Vestlandsekspress i 50 knop  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.