MOT NORGE: De nye hurtigferjene til Color Line, Superspeed 1 og 2 danner en kunstig bro mot Europa med sin raske overfart. (Bilde: Anders J. Steensen)
FARLIG LAST: Bildekket er åpent slik at ferjene kan ta farlig last. (Bilde: Anders J. Steensen)
ELEGANT: Superspeed har en spiss baug for å kunne skjære gjennom sjøen. Hun er lang og forholdsvis smal, 26 meter. Under fart er hun trimmet slik at baugen ligger lavere enn akterskipet. Dette gir lavere hydrodynamisk motstand - og dermed lavere drivstofforbruk. (Bilde: Anders J. Steensen)
ÅPENT INTERIØR: Dette er hva som møte pasasjerene når de kommer i resepsjonen. Et åpent og moderne interiør. (Bilde: Anders. J. Steensen)
FULL KONTROLL: Fra maskinkontrollrommet har andremaskinist Ketil Pedersen full kontroll med de tekniske installasjonene ombord. (Bilde: Anders J. Steensen)
NI SYLINDRE: Hver hovedmotor har ni sylindre. Hver sylinder yter 1400 hk eller til sammen 12600 hk (9300 kW).Motorene kan bygges om til gassdrift senere. (Bilde: Anders J. Steensen)
EKSOSKJEL: Restvarmen i eksosen omdannes til damp og varmtvann i denne kjelen. I tillegg brukes vannet også til å forvarme drivstoffet. (Bilde: Anders J. Steensen)
COMMON RAIL: Hjelpemotorene på 2 800 kW hver er topp moderne med common rail teknologi med en innsprøytingspumpe per sylinder. (Bilde: Anders J. Steensen)
STARTER MED LUFT: Denne kompressoren skal sørge for at det er tilstrekkelig med startluft for å få igang hovedmotorene. (Bilde: Anders J. Steensen)
HOVEDTAVLE (Bilde: Anders J. Steensen)
UTEN SLINGRING: To slike stabilisatorer skal sørge for at Superspeed slingrer så lite som mulig. (Bilde: Anders J. Steensen)
HOLDER UTKIKK: Både 1. styrmann Jens Jensson og Kaptein Kurt B. Hansen holder utkikk over skagerak. Særlig om sommeren er farvannet preget av en betydelig småbåttrafikk. (Bilde: Anders J. Steensen)
BRUA: Herfra styres Superspeed. (Bilde: Anders J. Steensen)
TO POSISJONER: To identiske styreposisjoner skal sørge for at sikkeheten tas vare på og kollisjoner unngås. (Bilde: Anders J. Steensen)

Krysser Skagerak på under fire timer

  • Motor

Color Superspeed

  • Tonnasje 36 000 Ro-ro ferje
  • Lengde 212,3 meter
  • bredde 25,8 meter
  • dyptgående, 6,7 meter
  • servicefart: 27 knop
  • Klassifisering: DNV + 1A1 Car Ferry, ICE – B, E0, Clean
  • Maskinkraft: 37,2 MW Wärtsilä
  • Passasjerer: 1928
  • Mannskap 72
  • 54 passasjerlugarer (kun for trailersjåfører)
  • Mannskapslugarer 72
  • Lengde på bildekk: total 2000 meter, hvorav 1070 meter er hengedekk.
  • Verft: Aker Yards Rauma.

Skagerak: 20. juni ble den siste av de to hurtigferjene til Color Line, Superspeed 2 satt i drift på strekningen Larvik – Hirtshals. Til påske ble søsterskipet Superspeed 1 satt inn på strekningen Kristiansand – Hirtshals. De to nye ferjene erstatter fire tidligere ferjer som Color Line hadde til Danmark, Prinsesse Ragnhild fra Bergen, Christian IV fra Kristiansand, Petter Wessel fra Larvik og Color Festival fra Oslo.

Alle ferjer som gikk hele døgnet, og hvor passasjerer fikk tildelt lugarer under overfarten. Med de to nye ferjene er dette en saga blott. Nå gjøres det fire overfarter i døgnet, to i hver retning, og med landligge fra henholdsvis kl. 01.00 (Kristiansand) og klokken 02.00 (Larvik) til kl. 08.00 hver morgen.

Økt kapasitet

Til tross for reduksjonen i antall ferjer er kapasiteten økt. Det skyldes at det er plass til flere biler enn tidligere. Totalt er det 3,9 kilometer med parkeringsplass om bord på bildekk som til sammen er 2000 meter lange. Passasjerkapasiteten er på 1900 personer.

– Vi er godt fornøyd med belegget på de nye båtene. Det har vært bedre enn vi ventet, sier kaptein Kurt Hansen til TU.no.





Bruforbindelse

Årsaken til at Color Line med hovedeier Olav Nils Sunde har investert i de nye ferjene er at med den store farten kan folk og ikke minst varer transporteres raskt til Europa. – Dette blir nesten som å etablere en bruforbindelse mellom Norge og Danmark, sa han under overlevering av en av sine andre nyanskaffelser, Color Magic.

Derfor er ferjene utstyrt med ekstra gode fasiliteter for trailere og trailersjåfører. De er nemlig de eneste av passasjerene som får tilgang til lugarer om bord. 54 knøttsmå lugarer er avsatt til trailersjåførene for at de skal kunne få hvilt under den korte overfarten.

Bildekkene er dessuten åpne akterut slik at skipe kan ta med seg trailere med farlig last. Dette har dog medført noen klager på sjøsprøyt over biler som står på det åpne dekket.





Tilpasset Skagerak

Superspeed 1 og 2 er spesialkonstruert for farten mellom Norge og Danmark. Skroget er utformet for å kunne tåle de røffe sjøforholdene i Skagerak med bølgehøyder på opp til ti meter. Color Line har i samarbeid med verftet Aker Yards arbeidet intenst med å optimalisere skrogformen for å få lavest mulig forbruk, samtidig som sjøegenskapene skal bli så gode som mulig.

– Skipet har en spiss baug som gjør at vi ikke stamper slik de gamle ferjene gjorde. Dermed blir bevegelsene i sjøen roligere og vi slipper slag og vibrasjoner, sier kaptein Hansen.





Liten bevegelse

Artikkelforfatteren kan bekrefte dette. Under overfarten fra Hirtshals til Larvik i midten juli, blåste det som vanlig kuling da vi forlot den danske havnen.

Bølgehøyden var på det mest på over fire meter, med enkelte bølger på fem meter. Farten var på 27 knop. Det var likevel knapt bevegelse i båten.

Skrogets lengde og form samt aktive stabilisatorer sørget for at alle fikk en rolig overfart.





Trenger mindre effekt

– Dette blir verdens mest miljøvennlige hurtigferjer. Vi har lagt stor vekt på skrogformen slik et den gir minst mulig hydrodynamisk motstand. Utallige forsøk er gjort ved Sintef Marintek for å finne den beste formen. Gjennomgående vil Superspeed-fartøyene bruke 5 MW mindre effekt for å oppnå samme fart som andre hurtigbåter, forteller teknisk direktør Rolf Kjær.





Reduserte utslipp

Totalt forbruker hver av Superspeed-båtene 95 tonn med lavsvovel drivstoff i døgnet.

Selv om dette gir et betydelig utslipp av CO 2, rundt 300 tonn i døgnet, er likevel utslippene redusert med 30 prosent i forhold til de tidligere ferjene som krysset Skagerak i farten mellom Danmark og Norge, uten at transportkapasiteten er redusert.





Miljøvennlige motorer

Maskineriet er levert av Wärtsilä.

Det er fire hovedmaskiner for framdrift, hver på 9,3 MW eller til sammen 37,2 MW. I tillegg er det fire hjelpemotorer, hver på 2,8 MW eller 11,2 MW.

Hjelpemotorene er commonrailmotorer med én brennstoffpumpe per sylinder. Maskineriet er konstruert for å gi minimalt med NO x-utslipp , slik at ekstra rensing ikke er nødvendig for å tilfredsstille nye internasjonale utslippskrav.

To og to av hovedmotorene er koblet sammen i et gir. Akslingen ut til propellen er usedvanlig lang, 68 meter, noe som satte ekstra store krav til maskineringen av denne akslingen for å unngå kast og vibrasjoner.





Gassdrift neste

Alle motorer kan bygges om til gassdrift. Hittil har dette vært stoppet av internasjonale krav (IMO), som ikke tillater gassdrift på denne typen ferjer.

I skroget er det satt av plass for LNG tanker, og maskinrommene er utformet med tanke på at skipene en gang i framtiden kan konverteres til gassdrift og dermed bli enda mer miljøvennlige.

For å ta vare på mest mulig energi, har Color Line installert eksosgasskjeler. Varmen fra eksosen går til å varme vannet om bord, samt å skape damp til kjøkkenet. I tillegg brukes varmen til å varme drivstoffet.





Brannsikkert:

Brannsikkerheten om bord er meget bra. Skipet er delt inn i fire brannsikre soner med branndører imellom. Selve slokkesystemet er et vanntåkesystem med høy metningsgrad (high fog). Egne brannpumper sørger for brannvannet som hentes direkte fra sjøen.

Siden det ikke er lugarer om bord er evakuering av passasjerer langt enklere. De få lugarene som er for trailersjåfører ligger på øverste dekk, og det er særdeles enkelt å evakuere disse ut i friluft. Også alle mannskapslugarene befinner seg på dette dekket.

For å sikre nok trykk i brannslukningssystemet har skipet en høytrykksakkumulator, dersom det skulle bli strømløst. For å hindre at skipet fyller seg selv med vann startes separate nødlensesystemer ved utløsning av brannpumpene.

Superrask ferge til Tau