Superspeed 1 overtas torsdag. Dette bildet er fra prøveturen i januar.
De to nye Superspeed-ferjene til Color Line settes i trafikk på Skagerrak i henholdsvis mars og juni.
De to nye Superspeed-ferjene til Color Line settes i trafikk på Skagerrak i henholdsvis mars og juni.
Raskeste ferje på Skagerrak er fortsatt Fjord Cat.

Kryss Skagerrak i superfart

  • Motor

Etter flere forsinkelser er det torsdag endelig klart for overtakelse av den første av Color Lines to nye Superspeed-ferjer fra Aker Yards verft i Rauma, Finland.

Rask men ikke raskest

Superspeed 1 skal settes inn på ruten Kristiansand-Hirtshals. En strekning skipet bruker tre timer og 15 minutter på. Dagens ferje, Christian IV, bruker fire og en halv time på den samme seilasen.

– Superspeed er mer enn et skip, det er et nytt og moderne transportkonsept som bringer Norge, Danmark og det europeiske kontinentet nærmere hverandre, heter det i en presentasjon fra Color Line.

Imidlertid er det raskeste sjøalternativet over til Danmark fortsatt å løse billett til Master Ferries Fjord Cat som kun bruker to timer fra Kristiansand til Hanstholm.

Wessel til Middelhavet

Derimot er det ingen tvil om at komforten er i øverste klasse om bord på de nye Superspeed-ferjene. Valget kan for eksempel stå mellom å tilbringe de drøyt tre timene i buffeten på dekk 8 eller i en flystol med internett og film i seteryggen på dekk 9.

Superspeed 1 settes i trafikk 1. mars, mens Christian IV midlertidig overtar Larvik-Hirtshals-ruten fram til Superspeed 2 overtar der i juni. Legendariske Peter Wessel er solgt til italienske MSC og skal tilbringe andre fase i livet i trafikk på Middelhavet.

Når begge Superspeed-skipene er levert betyr det at Color Line i løpet av fire år har investert 7,5 milliarder kroner i nye skip, havner og infrastruktur.